Netflix heeft qua content deze week niet de beste week van het jaar, maar het weer wel te verrassen met een film van niemand minder dan David Fincher. Fincher is iemand die een grote aanhang kent, mede door zijn neus voor spanning, suspense en intrige. Hij is een ongekroonde thrillerkoning en met The Killer zoekt hij wat meer het misdaadrandje van het genre op. Fincher gaat hierdoor vrij ver weg van zijn eerdere successen Se7en en Gone Girl, maar weet mede door de keuze voor hoofdrolspeler Michael Fassbender met een stevige film te komen. En dat ook nog meteen op Netflix.
Het is niet het beste werk dat Fincher ons ooit bood, maar je kunt je afvragen of dat überhaupt mogelijk is na een productie als Se7en. Bovendien is The Killer alsnog een heerlijke film om op deze extreem regenachtige herfstdag van te genieten. Of een andere dag: Michael Fassbender speelt namelijk zoals altijd weer de sterren van de hemel en het is enorm fijn om daar naar te kijken. Hij is een moordenaar die het altijd van een leien dakje gaat, tot nu.
Dat het natuurlijk allemaal volledig in de soep loopt, dat kun je al van mijlenver zien aankomen en dat is misschien niet iets wat we van Fincher gewend zijn, wel is de manier waarop het zich allemaal ontvouwt weer erg tof in elkaar gezet. Deze huurmoordenaar maakt één fout en krijgt meteen zijn ‘collega’s’ op zijn dak. Reden voor hem om die concullega’s zelf een bezoekje te brengen. Je voelt het waarschijnlijk al: dat alleen al is een spannend gegeven. Je weet immers nooit wat er gaat gebeuren als er meerdere mensen die tot bepaalde heftige dingen in staat zijn samen in één kamer zijn.
Wat we erg tof vinden aan de film is zijn setting: Fassbender speelt niet in het jaar 2023 een killer, maar in de jaren ‘70. En ook nog eens in Frankrijk. Een fijne, soms wat buitenaards voelende setting, omdat het zo lang geleden is. Maar ook: omdat onze huurmoordenaar zo’n bijzonder type is: een perfectionist, alles moet tot in de puntjes zijn geregeld, en hij is echt die cold blooded killer die het vooral allemaal erg zakelijk houdt. Maar je voelt vast al aan dat iemand die alles heel duidelijk en omkaderd wil houden, extra schrikt als dat door onvoorziene omstandigheden niet kan.
In The Killer word je meegenomen in het moment waarop zijn leven een chaotische wending kreeg en krijg je te zien hoe hij daarmee om is gegaan. En dat laat Fassbender enorm goed zien: en dat verdient wat extra credit, omdat deze hoofdrol eigenlijk voor Brad Pitt was bedoeld. Extra knap dus dat hij de rol zo naar eigen hand heeft gezet en praktisch The Killer wordt. Heel overtuigend en zeker het kijken waard.