We wisten toen we de teaser-video zagen al dat die samenwerking tussen Pokémon en het Van Gogh-museum een succes zou worden, maar misschien is het een iets te groot succes. De items zijn sinds gisteren te koop in het Van Gogh-museum, maar er ontstond een ware run op de Vincent-achtige Pikachu-portretten en de andere merchandise.
De samenwerking werd aangekondigd op het wereldwijde account van Pokémon, waardoor er heel veel mensen op de hoogte waren dat dit eraan zat te komen. Wat The Pokémon Company en het Amsterdamse kunstmuseum echter niet helemaal hadden bedacht, was hoe populair zoiets kon zijn. In video’s die op X verschenen zien we mensen duwen en trekken, en dan niet alleen aan de producten zelf, maar ook aan elkaar.
Het probleem was onder andere dat er ook een speciale Pokémonkaart was, waardoor veel fans die wilde hebben. Er is nu namelijk nogal een rage rondom Pokémonkaarten, mede omdat beroemde YouTubers en TikTokkers ze in video’s openen en er soms exemplaren bijzitten die duizenden euro’s waard zijn.
Maar goed, laten we bij het begin beginnen: het startte allemaal met een enorm koddige video op X en de andere social media waar Pokémon op aanwezig is. Terwijl Pikachu en Eevee die een veld rennen, wordt hun hele wereld ineens omgetoverd in een Van Gogh-schilderij. Erg tof, maar wat kon het betekenen? Uiteindelijk is het wat de meeste mensen al dachten: het Van Gogh heeft een speciale expositie die tot 7 januari 2024 loopt, waarin allerlei bekende Pokémonfiguren zijn geschilderd alsof Vincent het zelf heeft gedaan. We zien een Pikachu als Vincent zelf (maar wel met twee oren), we zien een Snorlax op het bed van de beroemde kamer van de schilder, enzovoort.
De expositie zal ongetwijfeld mooi zijn, maar dat zijn niet de beelden die momenteel de wereld overgaan. Dat zijn namelijk deze:
Het moge duidelijk zijn: er is nogal veel animo voor de Pokémon-artikelen van het Van Gogh. Nu duurt de expositie nog wel even, dus waarschijnlijk is er uiteindelijk echt wel genoeg voor iedereen, maar het is de vraag of dat wel verstandig is, met deze bizarre omstandigheden, waardoor het Van Gogh zelfs restricties op de aankopen zal moeten leggen. Iedereen wil wel een Pikachu-Vincent. Er zijn trouwens ook een paar producten online te vinden op de website van het museum, al moet je dan wel even zoeken (als ze er inmiddels nog zijn…). We zijn benieuwd hoe het de komende maanden zal lopen, maar de wens om jongeren met kunst in contact te brengen is in ieder geval op een bepaalde wijze wel geslaagd…