We zullen nog heel lang Nissans zien rijden op fossiele brandstoffen, maar vanaf nu worden die niet meer in de Nissan-fabriek gemaakt voor levering in Europa. Europa krijgt van het merk alleen nog elektrische bolides. Het gaat dan om gloednieuwe auto’s. Bij de dealer zul je dus nog wel ‘ouderwetse’ auto’s zien. Tenminste, tot 2030: daarna verkoopt Nissan echt alleen nog maar elektrische auto’s in Europa.
De Britse krant The Guardian schrijft dat Nissans Makoto Uchida dit heeft gezegd. “Dit is volgens ons de goede keuze voor onze organisatie, onze klanten en de aarde. Er is geen weg meer terug.” Hoewel dat een leuke woordspeling is voor een automerk, betekent het wel dat er werk aan de winkel is. Vooral in Sunderland, waar het merk een fabriek heeft. Daar wordt straks de nieuwe elektrische auto van het merk geproduceerd. Maar ook op het hoofdkantoor moet er nog flink ontworpen worden: Nissan wil 19 verschillende EV’s op de markt hebben. En niet over twintig jaar, maar over 6,5 jaar.
Om alvast een kijkje in de toekomst te geven, liet Nissan een heel mooie bolide zien, die bovenaan dit artikel prijkt. De Nissan Concept 20-23. Ja, uiteraard is dit een conceptcar, maar deze elektrische hatchback stadsauto is er wel een waarvan we hopen dat Nissan er veel inspiratie uithaalt voor zijn commerciële auto’s. We zien niet snel scissordeuren op een gewone Nissan, maar de Concept 20-23 heeft ze wel. Zie ook de onderstaande video:
Veel autobedrijven hebben plannen om vanaf 203 volledig elektrisch te zijn, wat gedeeltelijk ook moet volgens de regels die landen hebben afgesproken met het oog op duurzaamheid. Ford, Citroën, Opel, Peugeot, Fiat, Volvo en Renault hebben ook uitgesproken om vanaf 2030 in Europa volledig elektrisch te zijn.
Eerder haalde Nissan het nieuws al omdat het elektrische auto’s wil gaan inzetten om liften van stroom te voorzien als er stroomuitval plaatsvindt. Iets wat we in Nederland misschien niet zo heel snel zien gebeuren, maar in landen waar bijvoorbeeld aardbevingen voorkomen en veel wolkenkrabbers staan, is dat uiteraard een ander geval.