De batterijen van Tesla-auto’s lijken een probleem te hebben, maar het is toch echt bewust: als de batterij volledig is opgeladen, dan geven ze bewust een verkeerde actieradius door. Je zou denken dat ze dan vast onderschatten hoe ver ze nog kunnen rijden, maar het tegendeel is waar. Waarom zou de batterij expres zeggen dat hij verder kan dan hij daadwerkelijk kan?
In ieder geval is het wel vrij problematisch: er zijn volop Tesla-rijders die bij de automaker aankloppen om een servicebeurt: immers zien zij dat er iets niet klopt en willen ze dat graag gefikst hebben. Er zou volgens Reuters een speciaal team zijn aangesteld om te helpen bij dit soort vragen van mensen. En dan bedoelen we niet helpen, maar zorgen dat de servicebeurt die is gepland niet doorgaan. Het wordt zelfs iets gekker, en kies zelf of je het gelooft: er zou een xylofoon zijn en elke keer als er een servicebeurt werd geannuleerd, werd er een toon gespeeld en zou er worden verteld dat elke annulering het bedrijf weer 1.000 dollar zou schelen.
Een anonieme bron zegt dat Tesla al tien jaar geleden met het algoritme startte. Het is daarin niet alleen: Apple heeft eerder wel eens gezegd dat het problemen had met zijn voorspellings-algoritmes. Tja, of het dan problemen zijn of dat het gewoon expres is, dat zullen we nooit weten. Apple had het overigens niet alleen bij de batterij, maar ook bij het tonen van hoe goed het bereik van de telefoon is. Interessant, want je gaat er toch altijd vanuit dat die streepjes kloppen. Wel, dat was bij menig iPhone dus niet het geval.
Het is overigens niet zo dat het de hele tijd zo blijft: als de batterij wat meer naar 50 procent afzwakt, dan wordt de afstand die je nog kan rijden een stuk realistischer weergegeven. Gelukkig: zo voorkom je dat je ergens strandt. En, maar misschien moet je dit helemaal niet willen weten: je kunt altijd nog zo’n 15-20 kilometer met de auto rijden als de batterij al zegt dat hij op 0 procent is. Wel moet je daarbij rekening houden met de temperatuur: als het vriest, dan holt de accu namelijk een stuk sneller achteruit. Daar is Tesla overigens ook voor op de bon geslingerd: het moet 2 miljoen euro betalen in Zuid-Korea, omdat het in de kou maar de helft kan leveren van de normale range.
Maar nu rest de vraag: waarom zou dat algoritme bestaan om alles zoveel mooier te laten lijken? De bron zegt dat het Elon Musks idee was. Hij wilde fantastische aantallen laten zien wanneer de batterij vol was. Iets te fantastisch dus. Tesla is er wel nogal alleen in: de meeste auto’s doen dit niet, of onderschatten de boel zelfs eerder dan dat ze hem overschatten. Aan de ene kant weten we dat er veel wilde cowboyverhalen de ronde doen over Musk, aan de andere kant weten we dat hij ook wel tot heel veel in staat is. Waar zou hier de waarheid liggen?