Twitter-gebruikers die willen tweeten via een derde partij zijn de laatste tijd van een koude kermis thuisgekomen. De reden? Twitter heeft zijn API (een stukje software dat je in je software moet inbouwen en dat Twitter als het ware uitleest) zo duur gemaakt, dat veel derde partijen zoals Tweetbot moesten afhaken. Eerst was het gratis, maar toen werd het voor het abonnement 42.000 dollar per maand (en inmiddels is er wel een goedkopere variant van 5.000 dollar, maar dat is voor veel ontwikkelaars te laat of alsnog onbetaalbaar). Reddit doet nu hetzelfde: ook die site vraagt pittige bedragen voor hun API. Dat is een probleem.
We zien het nu ook bij Netflix en YouTube TV: nu de Flix geld wil vragen voor het delen van accounts en YouTube overweegt dit nu ook voor zijn familie-abonnement. Als een app ergens mee wegkomt, dan lijken andere apps niet te schromen om dit ook in te voeren. Logisch ook wel ergens, want het is gewoon geld dat je anders misloopt. Maar dat wil niet zeggen dat het per se goed is voor de ontwikkelingen van die specifieke tak van sport.
Zo’n ‘application programming interface’ (API dus) is al vele jaren een manier om apps te verrijken met toegang tot andere apps, maar dat betekent natuurlijk ook dat mensen de originele app niet meer gebruiken. Als je Twitter al zou gebruiken via Tweetbot: waarom zou je dan nog de echte app downloaden? Dus ja, op een bepaalde manier worden sommige echte apps minder populair en dan wil zo’n maker natuurlijk niet dat anderen er met hun succes vandoor gaan. Zeker niet als dat kosteloos is. Het is dus wel voor te stellen dat die API’s geld kosten, maar waarom nou toch zo duur?
Eén van de redenen dat API’s bestaan, dat is om te zorgen dat bepaalde apps niet te machtig werden. Als Twitter al zijn gebruikersgegevens voor zichzelf houdt, dan wordt het veel te machtig. Het draagt dus bij als een opener internet wanneer API’s vrij beschikbaar zijn. Op die manier kunnen mensen die heel goede ideeën hebben voor zo’n platform die waarmaken (en uiteindelijk kan de originele app daar natuurlijk ook van profiteren, door die persoon in dienst te nemen bijvoorbeeld).
Bovendien zorgt het ook wel weer voor de populariteit van je app: mensen willen misschien toch wel een account aanmaken als iemand anders iets heel handigs heeft uitgevonden om het platform te gebruiken. En mensen gebruiken zo’n platform ook veel meer als er een app is die zij comfortabel vinden om daarmee te gebruiken. Kortom, een API kan inspireren om een platform meer te gebruiken, en dat is zeker in de social mediawereld normaal wel gewenst: zonder mensen op het platform, is er weinig socials aan.
En nu hebben we het nog niet eens gehad over de studenten die API’s vaak gebruiken om meer te leren over technologie. Hoewel het begrijpelijk is dat er wat geld wordt gevraagd, kan het tegelijkertijd funest zijn. Niet alleen voor de derde partijen, maar juist ook voor de OG.