UPDATE (7-9, 12u00): De oorspronkelijke berichtgeving, dat gisteren in diverse media verscheen, wordt door de CEO, Thomas Schäfer op zijn eigen LinkedIn kanaal weerlegd. “Ondanks onnauwkeurige berichten in sommige media is het merk #SEAT sterker dan ooit. De vraag naar SEAT blijft op een zeer hoog niveau en de verkoop is dit jaar tot nu toe met 18% gegroeid, tot bijna 200.000 verkochte auto’s. De klantenorderbanken voor de SEAT-kernmodellen Ibiza, Arona en Leon bevinden zich op recordniveau. Tegelijkertijd is het merk van plan deze drie modellen te updaten om met de succesvolle Leon superefficiënte ICE’s en ook PHEV’s te kunnen blijven aanbieden.”
Wat Schäffer in ieder geval dus niet bevestigd, zijn de eerdere berichten over het verdwijnen van Seat als automerk. Wel stelt hij dat het merk een nieuwe toekomst tegemoet gaat. “Op de lange termijn is er een uitstekende kans voor SEAT om nieuwe vormen van mobiliteit aan te bieden die jongeren nodig hebben, zoals delen, abonnementen en micromobiliteit, waar we al veel ervaring mee hebben met SEAT MÓ”, aldus de CEO.
De toekomst zal dus moeten uitwijzen waar Seat over een jaar of zeven staat, maar vooralsnog lijkt het erop dat het merk blijft bestaan en dat de berichten die de afgelopen dagen her en der opdoken over het aanstaande einde van het merk, op z’n minst voorbarig waren.
Oorspronkelijk bericht:
Het zat er al een tijdje aan te komen, maar nu is het hoge woord eruit. In 2030 verdwijnt Seat als (zelfstandig) automerk. Een van de bobo’s van Volkswagen, Thomas Schäfer, heeft dat deze week bevestigd. De merknaam Seat wordt met pensioen gestuurd. Vanaf 2030 zullen alleen nog Cupra’s geproduceerd worden. De Seat Cupra was tot enkele jaren geleden een snelle uitvoering van de Ibiza, maar is inmiddels verworden tot de merknaam voor EV’s van de Spaans-Duitse autofabrikant, en een zelfstandig merk.
De reden dat Volkswagen de merknaam Seat met pensioen stuurt heeft onder andere te maken met het feit dat VAG niet genoeg middelen heeft om in beide ‘Spaanse’ merken – Seat en Cupra – te blijven investeren.
Daarnaast zal ongetwijfeld ook meespelen dat Cupra alleen EV’s maakt. Volkswagen, en ook Audi, hebben al besloten dat de merken rond 2030 nauwelijks nog auto’s zal maken die aangedreven worden door een verbrandingsmotor. En dus vindt Schäfer het logisch dat Cupra wel blijft bestaan en Seat verdwijnt.
De beslissing van Volkswagen betekent overigens (nog) niet dat er na 2030 helemaal geen voertuigen met de merknaam Seat meer gemaakt worden. Hoewel de Spaanse tak van VAG al geruime tijd geen nieuwe auto’s meer gelanceerd heeft, experimenteert Seat wel met de ontwikkeling van urban mobility producten, zoals e-steps en e-scooters.
Voor Seat is dit een hard gelach. Zeker in Nederland gaat het juist nu weer een stuk beter met het merk dan enkele jaren geleden. Dit jaar werden tot en met juli zo’n 60 procent meer Seat’s verkocht dan over dezelfde periode in 2022. Met dank aan haar populairste model, de Ibiza. Van alle Seat’s die in de eerste zeven maanden van dit jaar verkocht werden, was ongeveer de helft een Ibiza.
Het Spaanse automerk Seat maakte in de eerste 35 jaar van haar bestaan Spaanse uitvoeringen van Fiat modellen. Die hadden vaak dezelfde typenaam als het Italiaanse origineel, zoals de Seat 850 en de Seat 124.
In 1986 werd Seat eigendom van VAG (Volkswagen Audi Group). Dat was twee jaar nadat de Seat Ibiza verscheen, het eerste model dat volledig in eigen beheer ontwikkeld was. Onder de vlag van Volkswagen verschenen sindsdien modellen als de Aroso, Toledo, Córdoba en Alhambra. Allemaal gestoeld op bekende Volkswagen modellen.