19.06.2023
Automotive

Volvo EX30 te zien bij The Ocean Race

By: Ron Smeets

BlogAutomotive

Afgelopen week waren de zeilboten van The Ocean Race te bewonderen tijdens de tussenstop in Den Haag. Daar werden onder andere enkele havenraces gevaren. Volvo was jarenlang de hoofdsponsor én naamgever van deze zeilrace rond de aarde. Als de Volvo Ocean Race groeide het evenement tussen 2003 en 2018 uit tot een de grootste zeilrace, samen met The Americas Cup, van de wereld. In 2018 was Den Haag zelfs de finishplaats van de race. Dit jaar was The Ocean Race terug in ons land, als laatste tussenstop voordat de race aan de laatste etappe, naar het Italiaanse Genua, begon. Volvo is nog wel een van de hoofdsponsoren, maar niet meer de naamgever van de race.

Met (1)70 km/h over het water in een Rib

Woensdagmiddag mochten wij op uitnodiging van Volvo de havenrace in Den Haag van dichtbij bekijken. En dan bedoel ik letterlijk dichtbij. De autofabrikant had voor ons een Rib – ultrasnelle speedboat – klaargelegd. Daarmee konden we op het water voor de kust van Den Haag, de hele race volgen. Behalve de kapitein van de Rib voer ook professioneel zeiler Lennert met ons mee. Hij gaf zogezegd live commentaar bij de race. De trip met de Rib werd zo een onvergetelijke ervaring. Met snelheden die opliepen tot meer dan 70 kilometer per uur – op het water voelt dat als 170 kilometer per uur – stuiterden we door de branding, ons vasthoudend aan de stoeltjes die gelukkig goed geveerd waren.

Als ‘wannabe daredevil’ besloot ik echter gedurende het grootste deel van de race te blijven staan. Daarbij moest ik regelmatig, wanneer de Rib door de golven een meter of drie de lucht in gelanceerd werd om vervolgens met een klap weer op het water te belanden, goed door de knieën. In de tussentijd probeerde ik ook nog wat foto’s en video’s van de race te maken. Dat lukte, en ik ben ook niet uit de Rib gestuiterd, maar de gevolgen van al die klappen en dat gestuiter, was wel dat ik een dag later behoorlijk wat spierpijn had. Ondanks deze ruwe vaart was de race zelf toch goed te volgen. Dat uiteindelijk de Nederlandse boot, Jajo, de havenrace won, was een prettige bonus.

Met 40 knopen in achtervolging op de Nederlandse Ocean Race boot is een bijzondere ervaring.
Met 40 knopen in achtervolging op de Nederlandse Ocean Race boot is een bijzondere ervaring.

Volvo EX30 in Nederland

Uiteraard was het Volvo tijdens deze middag ook te doen om ons kennis te laten maken met hun nieuwste elektrische bolide, de compacte EX30. Die stond te pronken in het Volvo paviljoen langs de haven. Helaas mochten we daar nog niet in rijden. De EX30 is nog volop in productie en verschijnt vanaf december in de showrooms.

Met de Volvo EX30 gaat de Zweedse fabrikant haar volgende EV lanceren die onder de bekende SEPP-grens valt. Dat betekent dus dat je die straks ook kunt aanschaffen met een kleine 3000 subsidie van de overheid. Het prijskaartje van de EX30 is zelfs zo gunstig, hij begint bij €36.795, dat ook de longrange variant, met 69 kWh accupakket, nog binnen de SEPP-regels valt. Het Plus model met Extended Range (Single Motor) kost in Nederland 44.935 euro. Ook dat is nog net binnen de ‘SEPP-limiet’. Het gecombineerde bereik van die uitvoering ligt volgens Volvo op maximaal 480 kilometer. Rijd je alleen in stadsverkeer, dan zou de EX30 zelfs meer dan 660 kilometer op één acculading kunnen rijden.

De Volvo EX30 is, zoals gezegd, een compacte elektrische crossover. Toch is hij van binnen erg ruim ingedeeld. Als je achter het stuur of achter in de EX30 zit, dan oogt en voelt hij een stuk ruimer dan je van de buitenkant zou denken.

Wat mij aan het uiterlijk en design van de EX30 verder opvalt is de daklijn aan de achterzijde. Die heeft wel iets weg van de Range Rover Evoque, wat natuurlijk een ietwat grotere SUV is. Verder heeft Volvo veel aandacht besteedt aan de luchtweerstand en duurzaamheid van de EX30. Zo is bij het exterieur een kwart van alle kunststof onderdelen en 17 procent van al het aluminium afkomstig uit gerecyclede materialen. In het interieur is zelfs 30 procent van al de kunststof gerecycled.

De lage luchtweerstand van de EX30 draagt bij aan het maximaliseren van het rijbereik. Het gemiddelde ‘verbruik’ ligt, afhankelijk van de uitvoering en rijgedrag, tussen 11,4 en 16,7 kWh per 100 kilometer.

De Volvo EX30 was tijdens The Ocean Race voor het eerst in Nederland te bewonderen.
De Volvo EX30 was tijdens The Ocean Race voor het eerst in Nederland te bewonderen.

Compact en duurzaam

De Volvo EX30 is, zoals gezegd, een compacte elektrische crossover. Toch is hij van binnen erg ruim ingedeeld. Als je achter het stuur of achter in de EX30 zit, dan oogt en voelt hij een stuk ruimer dan je van de buitenkant zou denken.

Wat mij aan het uiterlijk en design van de EX30 verder opvalt is de daklijn aan de achterzijde. Die heeft wel iets weg van de Range Rover Evoque, wat natuurlijk een ietwat grotere SUV is. Verder heeft Volvo veel aandacht besteedt aan de luchtweerstand en duurzaamheid van de EX30. Zo is bij het exterieur een kwart van alle kunststof onderdelen en 17 procent van al het aluminium afkomstig uit gerecyclede materialen. In het interieur is zelfs 30 procent van al de kunststof gerecycled.

De lage luchtweerstand van de EX30 draagt bij aan het maximaliseren van het rijbereik. Het gemiddelde ‘verbruik’ ligt, afhankelijk van de uitvoering en rijgedrag, tussen 11,4 en 16,7 kWh per 100 kilometer.

De daklijn en achterzijde van de Volvo EX30 heeft wel wat weg van de Range Rover Evoque
De daklijn en achterzijde van de Volvo EX30 heeft wel wat weg van de Range Rover Evoque

Share this post