Om te voorkomen dat het opladen van elektrische auto’s op momenten dat het energienet overbelast dreigt te raken voor problemen gaat zorgen, gaan NIO en Vandebron samenwerken. Deze maand start een pilot met het actief op- en afschalen van de laadsnelheid bij NIO accuwisselstations.
NIO is een van de Chinese fabrikanten van elektrische auto’s die ook in Europa een de weg timmert. Op dit moment heeft NIO drie modellen die hier ook te koop zijn, de EL5, ET7 en EL9. Heel veel zul je ze echter nog niet tegenkomen. Dit jaar zijn er in de eerste drie maanden net geen 30 op kenteken gezet in Nederland.
Waar NIO zich in onderscheid is de optie om bij wisselstations de lege accu om te wisselen, of ‘swappen’, voor een volle. Dat duurt maar enkele minuten vergeleken met het laden bij een laadpaal dat meer dan een half uur duurt. In Nederland heeft NIO momenteel vier wisselstations voor accu’s. Binnenkort worden dat er zes en in de (nabije) toekomst zal het aantal wisselstations nog verder uitgebreid worden.
In mei start NIO in Nederland met een nog gebruiksvriendelijker en sneller alternatief voor laden. Daarvoor werkt de EV-maker samen met laadprovider Vandebron. Naar eigen zeggen hebben de twee bedrijven hiermee en Europese primeur te pakken. De oplossing behelst het balanceren van het energienetwerk. Daarvoor wordt gebruik gemaakt van slimme ‘Active Balancing’ software van Vandebron.
“Door de toename van meer volatiele energieproductie (zoals zon- en windenergie) is er een belangrijke rol weggelegd voor de opslag van energie. In deze pilot zoeken we samen met NIO de grenzen op van de technologische mogelijkheden door zo slim én duurzaam mogelijk gebruik te maken van de beschikbare capaciteit van de Power Swap Stations. Dit doen we nu door waar nodig de laadsnelheid op en af te schalen”, zegt Arno van den Berg, CTO bij Vandebron.
Wat houdt dat in? Welnu, met de ‘Active Balancing’ software kunnen de NIO batterijwisselstations tevens ingezet worden om het lokale energienet te balanceren wanneer de energievraag en -aanbod niet aan elkaar gelijk zijn. Onbalans op het net wordt onder andere veroorzaakt door de volatiele productie van zonne- en windenergie. Met als gevolg dat vervuilende alternatieven zoals fossiele energie wordt ingezet om het net weer in balans te brengen. De pilot met NIO is voor Vandebron één van de projecten waarin slimme software de sleutel vormt om de energietransitie te versnellen.
“Door de combinatie van de kennis en ervaring van Vandebron met hun Active Balancing software en onze NIO Power Swap Stations dragen we bij aan het balanceren van het Nederlandse energienet. Dit is een belangrijke stap in het verwezenlijken van onze filosofie ‘Blue Sky Coming’ voor een toekomst die mooier, positiever en duurzamer is”, vertelt Daniel de Groot, Head of Power NIO Netherlands.
Hieronder staat een schematische weergave van de ‘balancing’ oplossing die NIO en Vandebron vanaf deze maand, eerst in een pilot, gaan testen.