Soms gaat er ook wel eens iets volgens planning bij ‘Het nieuwe Twitter’ van Elon Musk. Enkele weken geleden kondigde hij aan dat de (gratis) blauwe verificatievinkjes – waarmee je kunt zien of de persoon en het account ’echt’ zijn – zouden verdwijnen. Hij noemde op enig moment de datum van 20 april. Wat blijkt, het verwijderen van de blauw vinkjes lijkt inderdaad te zijn begonnen.
Echter, helemaal soepel en automatisch lijkt dat niet te gaan. Dat wil zeggen, in de eerste uren nadat de blauwe vinkjes begonnen te verdampen, bleek dat er sprake lijkt van nogal wat willekeur. Zo hebben twee beroemdheden, basketballer LeBron James en schrijver Stephen King, die zich vooraf al fel uitspraken tegen het betalen voor een verificatievinkje, hun ‘gratis’ vinkje mogen behouden. Dat doet het vermoeden rijzen dat Twitter de blauwe vinkjes in ieder geval niet geautomatiseerd verwijderd voor alle gebruikers die er (nog) niet voor betalen.
Stephen King’s tweet waarin hij ontkent te betalen voor zijn vinkje – en dan met name het antwoord daarop van Elon Musk zelf – bewijst dat Twitter de vinkjes voor sommige personen handmatig in stand houdt. De Paus is zijn blauwe vinkje daarentegen inmiddels wel kwijt.
Voor wie het vergeten mocht zijn. Musk wil dat iedereen voor die service gaat betalen en rolt daarvoor, met horten en stoten, een betaalde dienst uit: Twitter Blue. Wil je nu dus nog een ‘verified’ twitter vinkje achter je accountnaam om te bevestigen dat het écht jouw account is, dan moet je daar dus voor betalen.
Er zijn een aantal varianten: Blauw voor ongeveer 8,50 per maand als je een Twitter Blue account neemt. Daarnaast komt er een grijs vinkje, voor overheidsmedewerkers. Daarvan zal, voordat het vinkje toegekend wordt, de identiteit wel gecontroleerd worden door Twitter. Het gouden vinkje wordt exclusief voor bedrijven. De kosten voor die abonnementen kunnen, zo wordt al een tijdje gespeculeerd, oplopen tot zo’n 1000 dollar per maand.
In het verleden werden deze blauwe vinkjes, op aanvraag, met name ook, gratis, uitgedeeld aan beroemdheden, journalisten en andere personen en bedrijven die nogal eens het slachtoffer konden worden van onverlaten die zich op Twitter met een (fake) account als een van hen voordeden.
Nu je voor je ‘echtheid’ op Twitter moet betalen, lijkt het voor deze onverlaten weer makkelijker te worden zich te gaan voordoen als een ander of een beroemdheid. Twitter stelt echter dat het maatregelen genomen heeft om dergelijk misbruik te ondervangen.