In Duitsland rijden pakweg zes keer zoveel auto’s als in Nederland. De ‘lokale’ wegenwacht – die van de ADAC – rukt dus ook veel vaker uit dan de ANWB Wegenwacht hier in Nederland. Dat levert elk jaar weer leuke statistieken op. Al jaren zijn problemen met de accu de voornaamste reden dat de ADAC pechhulp gebeld wordt. In 2022 waren die goed voor 43 procent van alle pechhulp verzoeken, gevolgd door motor of motormanagement problemen (24%). Maar, de ADAC zag vorig jaar ook een verdubbeling van het aantal EV-rijders die een beroep deden op de Straßenwacht.
In totaal moest de ADAC vorig jaar 52.000 keer op pad om EV’s en Hybride auto’s te helpen. Een verdubbeling ten opzichte van 2021. Volgens de Duitse wegenwacht moet de oorzaak daarvoor op twee fronten gezocht worden. Ten eerste werden in Duitsland in 2022 maar liefst 1,3 miljoen nieuwe EV’s en Hybride’s geregistreerd. Bij onze Oosterburen is inmiddels ook een op de vijf nieuwe auto’s die verkocht wordt een elektrische of hybride model is.
Daarnaast speelt ook een rol dat sommige EV’s en Hybride’s inmiddels al een leeftijd bereiken waarop problemen en pech door ouderdom een factor wordt. Bijzonder is wel dat ook bij EV’s en Hybride’s de startaccu – dus niet het accupakket voor de aandrijving – in meer dan de helft van de pechhulp verzoeken de oorzaak van de problemen was.
Onlangs schreef ik al over het feit dat bij onze Oosterburen maar twee voertuigen méér storingen (en garagebezoeken) kende dan de Tesla Model S. Dat waren de Dacia Duster en Sandero, waarvan je er vier kunt kopen voor de prijs van een Model S. In 2022 zijn de ADAC Straßenwacht, samen met Mobilitätspartner Autofahrenden, meer dan 3,4 miljoen keer uitgerukt om automobilisten te helpen die met pech langs de weg stonden. Dat komt neer op gemiddeld ruim 9.300 pechhulp acties per dag.
Overigens lijken auto’s in Duitsland wel steeds betrouwbaarder te worden. Zes jaar eerder (in 2016) moest de ADAC Straßenwacht nog bijna 4,1 miljoen keer uitrukken. 2020 was het rustigste jaar. Toen werd ‘slechts’ 3,38 miljoen keer een beroep gedaan op de pechhulp. Dat was natuurlijk ook het jaar van de vele corona-lockdowns.