De populairste Volkswagen is al lang niet meer de Golf. De afgelopen jaren is het de Polo die de verkooplijsten van de Duitse fabrikant aanvoert. Zoals alle modellen zal ook de Polo uiteindelijk niet ontkomen aan de EV-transitie. Hoe zeer de Duitse overheid, ongetwijfeld op aandringen van de lokale auto-industrie, ook in Europa aandringt op een uitzondering op de voorgenomen wetgeving dat vanaf 2035 geen nieuwe auto’s met verbrandingsmotoren meer verkocht mogen worden.
Goed, hoe dat ook gaat aflopen, Volkswagen timmert, net als veel concurrenten, hard aan de weg met de ontwikkeling van elektrische auto’s voor het volk. Deze week toonde de fabrikant uit Wolfsburg het volgende conceptmodel, de ID. 2all. Dat moet de eerste écht betaalbare elektrische Volkswagen worden, en daarmee dus ook weer echt een wagen voor het volk. De prijslijst van de ID.2all start namelijk onder de 25.000 euro. Voor dat geld krijg je dan een voorwiel aangedreven elektrische bolide met 226 pk en een bereik van 450 kilometer.
Je kunt niet ontkennen dat de ID. 2all zowel qua afmetingen als uiterlijk hoogstwaarschijnlijk de elektrische opvolger van de populaire Polo wordt. Sterker nog, Volkswagen noemt het model zelf ‘net zo ruim als de Golf en zo betaalbaar als de Polo’. Natuurlijk, op dit moment is het nog niet veel meer dan een concept, maar ik kan mij niet voorstellen dat de definitieve ID. 2all, die in 2025 in de showrooms zal staan, er nog heel erg veel anders uit gaat zien.
De ontwikkeling van de ID. 2all is gebaseerd op de nieuwste versie van het platform voor modulaire elektrische aandrijving (MEB). De ID. 2all wordt bovendien het eerste MEB-model met voorwielaandrijving. De topsnelheid wordt begrensd op 160 km/h en hij zal binnen 7 seconden van 0 naar 100 km/h accelereren.
“We transformeren het bedrijf snel en ingrijpend – met als duidelijk doel om van Volkswagen een echt Love Brand te maken. Het ID. 2all concept laat zien waar we met het merk naar toe willen. We willen dicht bij de klant staan en toptechnologie bieden in combinatie met fantastisch design. We voeren de transformatie gestaag door om elektrische mobiliteit bij de massa te brengen”, aldus Thomas Schäfer, CEO van Volkswagen Passenger Cars.
De ID. 2all blijft overigens niet de goedkoopste EV die VW op de planning heeft staan. De fabrikant zegt namelijk ook te werken aan een model met een prijskaartje dat onder de 20.000 euro ligt