Mercedes is zeker niet de eerste autofabrikant die Google-services integreert in haar automotive platform. Maar, de samenwerking of licentieovereenkomst die de twee bedrijven deze week gesloten hebben, gaat volgens zowel Google als Mercedes-Benz een stukje verder.
Zo zal de navigatiesoftware die ontwikkeld wordt voor het nieuwe automotive platform van de autofabrikant, MB.OS, gebruik maken van de technologie, inclusief AI-features, van Google Maps. Echter, anders dan bijvoorbeeld bij Renault, wordt het navigatiesysteem wel een ‘eigen’ product van Mercedes-Benz.
De samenwerking met Google geeft Mercedes onder andere toegang tot geospatiale aanbod van Google, inclusief gedetailleerde informatie over plaatsen, realtime en voorspellende verkeersinformatie, automatische omleiding en meer.
Deze functies worden onderdeel van het in ontwikkeling zijnde Mercedes-Benz besturingssysteem (MB.OS). Om de gebruikerservaring voor Mercedes rijders nog te verrijken, zal ook de YouTube-app onderdel uit gaan maken van het infotainmentsysteem. Bovendien zal Mercedes-Benz Google Maps gegevens gebruiken om rijhulpfuncties mogelijk te maken, zoals automatische snelheidsaanpassingen voor kruispunten, rotondes of bochten.
“Google is al vele jaren toonaangevend op het gebied van kaarten en navigatie. Deze technologie zal door de samenwerking diep geïntegreerd zijn in de kenmerkende gebruikersinterface van Mercedes-Benz en volledig verbonden zijn met relevante voertuigfuncties”, zegt Ola Källenius, CEO van Mercedes-Benz.
Het duurt nog even voordat het nieuwe platform, MB.OS, klaar is voor de praktijk. Toch heeft de samenwerking tussen Mercedes en Google direct al een vrucht afgeworpen. Eigenaren van een Benz krijgen vanaf nu toegang tot de POI- van Google. Daarmee hebben ze toegang tot gedetailleerde informatie over meer dan 200 miljoen bedrijven en plaatsen, wereldwijd.
“De samenwerking met Mercedes-Benz brengt geavanceerde technologieën van Google Maps Platform, Cloud en YouTube met zich mee. Naast het feit dat Mercedes-Benz een aangepaste navigatie-interface kan ontwerpen, bieden we onze AI- en datamogelijkheden om hun inspanningen op het gebied van duurzaamheid te versnellen, autonoom rijden te bevorderen en een verbeterde klantervaring te creëren”, aldus Google CEO Sundar Pichai.