Net als in de automotive industrie, wordt ook van de luchtvaart verwacht dat verduurzaming de komende decennia boven aan de lijst van vernieuwingen staat. Elektrisch aangedreven vliegtuigen zijn er al, maar dan hebben we het vooral over drones en kleinere vrachtvliegtuigen. Elektrisch aangedreven passagiersvliegtuigen zijn weliswaar volop in ontwikkelen, maar he duurt nog wel even voordat we die op lijndiensten zullen zien.
Embraer is naast Boeing en Airbus een van de grootste bouwers van passagiersvliegtuigen ter wereld. De Braziliaanse fabrikant richt zich met name op toestellen voor korte tot middellange afstanden. Toestellen die tussen de 50 en 150 passagiers kunnen meenemen.
Speciaal voor de elektrificatie van de luchtvaart heeft Embraer de dochter Eve opgericht. Daar worden elektrisch aangedreven passagierstoestellen ontwikkeld. Ook dit zijn nog altijd relatief kleine toestellen, die hooguit een handvol passagiers kunnen vervoeren, zogenoemde eVTOL toestellen.
De CEO van EVE heeft de ambitie, en het vertrouwen, uitgesproken dat de eerste commerciele EVE eVTOL passagiersvluchten al in 2026 zullen plaatsvinden. Technisch is dat volgens hem – en dat bewijzen ook de reeds uitgevoerde testvluchten – al goed mogelijk. Bovendien heeft het bedrijf al meer dan 2700 bestellingen voor de eVTOL’s in de pocket, onder andere van United Airlines>
Een van de grotere bottlenecks is echter de regelgeving omtrent geëlektrificeerd, maar vooral geautomatiseerd, vliegen. Tegenover Reuters vertelde Luiz Mauad, verantwoordelijk voor services en fleet operations, dat hij dit jaar (2023) op het gebied van de regelgeving grote vooruitgang verwacht.
Dat geldt ook voor het proces dat gemoeid is met de certificatie van nieuwe toestellen. “Het certificeren van een vliegtuig, zelfs een traditioneel vliegtuig, is altijd een enorme uitdaging”, aldus Mauad.
Afbeeldingen: EVE Air Mobility