Bedrijven als Meta, Alphabet, Twitter en Apple hadden tot vandaag (17 februari) om de Europese Commissie te informeren over hun (gemiddelde) maandelijkse actieve bezoekers- en gebruikersaantallen binnen de EU. Die bepalen namelijk de mate van de regels uit de vorig jaar goedgekeurde Digital Services Act (DSA), die van toepassing worden. De vier techbedrijven waren wereldwijd natuurlijk al giganten, maar nu zijn ze dat ook officieel in de EU.
Voor bedrijven die diensten binnen de EU leveren en die meer dan 45 miljoen maandelijkse gebruikers tellen betekent de DSA dat zij zich moeten conformeren aan regels ter bescherming van de (data) van klanten. Denk daarbij aan onafhankelijke externe audits, risicobeheer en het opstellen van een gedragscode. Daarnaast worden zij ook verplicht om, desgevraagd, data te delen met autoriteiten.
De EU wil haar burgers met de DSA beter beschermen tegen ongewenste content (ook advertenties) en ervoor zorgen dat ze beter op de hoogte zijn van wat een bepaalde site of platform met hun gebruiksgegevens wil doen. Een van de praktische toepassingen is de verplichting om cookiemeldingen transparanter en duidelijker te maken. De DSA werd vorig jaar door de EU goedgekeurd en moet op 17 november 2024 van kracht worden.
Uit de bezoekers- en gebruikers informatie die een aantal tech-bedrijven aangeleverd hebben bij de EU blijkt dat Meta, Alphabet, Apple en Twitter allemaal de grens van 45 miljoen gebruikers in de EU overschrijden. Meta zegt dat het er elke maant zo’n 255 miljoen zijn voor Facebook en 250 miljoen op Insta. Voor Twitter ligt dat aantal net boven de 100 miljoen. Apple liet weten dat alleen het aantal maandelijkse gebruikers van de App Store de grens van 45 miljoen overschrijdt.
Voor Google ligt het iets anders. Alphabet heeft iets meer Google-diensten die boven die grens uitkomen. Bijna 279 miljoen gebruikers voor Maps, 275 miljoen voor de Play Store, 332 miljoen voor Google Search, 75 miljoen bij Google Shopping en meer dan 400 miljoen maandelijkse Europese YouTube gebruikers.