Toen Rivian enkele jaren geleden startte en de komst van elektrisch aangedreven SUV’s en Pickup-trucks aankondigde, stroomde het geld bij de automotive startup met bakken, nee, containers, binnen. Zowel Amazon als Ford besloten in 2019 fors te investeren in Rivian. De autofabrikant uit Detroit stak er toen al 500 miljoen dollar in.
Deze week werd bekend dat Ford opnieuw besloten heeft een deel van haar aandelen in Rivian te verkopen. Dat nieuws kwam vlak nadat Ford bekendmaakte dat ze over 2022 meer dan 7 miljard dollar op Rivian afgeschreven hadden. Met de meest recente aandelenverkoop heeft Ford nu nog maar 1,15 procent van Rivian in handen.
Het is niet dat Ford niet meer wil investeren in elektrische auto’s. Sterker nog, In de zomer van 2022, maakte de fabrikant bekend de komende drie jaar (t/m 2026) meer dan 50 miljard dollar te steken in de elektrificatie van haar portfolio. Twintig miljard meer dan Ford daar aanvankelijk voor uitgetrokken had.
Het gaat al een tijd niet goed met Rivian. Ruim een jaar geleden werd nog gesproken over het opstarten van de productie van Rivian EV’s in Europa. Daarbij kwam ook VDL NedCar in beeld. Inmiddels heeft Rivian klap op klap moeten incasseren. Dat kwam door diverse problemen, deels buiten haar eigen schuld – zoals de coronapandemie en chiptekorten. In 2022 heeft de EV-fabrikant getracht de prijzen te verhogen, en dat weer moeten terugdraaien, de goedkopere modellen geannuleerd en kreeg het de productie, en levering, van EV’s niet op orde.
Eind vorig jaar werd bekend dat Mercedes de voorgenomen samenwerking met Rivian voorlopig in de ijskast zette. Als gevolg van al deze tegenslagen heeft het bedrijf in 2022 meer dan 70 procent van haar (beurs)waarde zien verdampen. Vergeleken met het hoogtepunt is de aandelenkoers van Rivian zelfs bijna letterlijk gedecimeerd.