06.02.2023
Social Media

Diamanten prijskaartje voor gouden Twitter vinkje?

By: Ron Smeets

BlogSocial Media

Twitter is al maanden hard, om niet te zeggen wanhopig, op zoek naar inkomsten. Adverteerders rennen net zo snel weg weg de ontslagen medewerkers van het social media newerk. Gedreven door Elon Musk heeft Twitter de afgelopen maanden al diverse proefballonnetjes voor meer omzet opgelaten, zoals een advertentie-vrij abonnement, een vernieuwd – en duurder – Twitter Blue abbo en Verified Organizations. Die laatste is bedoeld om bedrijven, door middel van een ‘gouden vinkje’ achter hun twitternaam, de mogelijkheid te geven dat het betreffende account daadwerkelijk van dat bedrijf is.

Diamanten prijskaartje voor het gouden vinkje?

Dat bedrijven voor het ‘gouden vinkje’ en het Verified Organizations moeten betalen via een abonnement is niet zo vreemd. Echter, afgelopen weekend kwam via twitter het bericht in omloop dat dit abonnement wel eens bijzonder prijzig zou kunnen worden.

Een social media adviseur tweette een ‘aanbieding’ die hij vanuit Twitter ontvangen had. Daarin wordt het ‘gouden vinkje’ abonnement aangeboden voor 1000 dollar per maand (plus 50 dollar voor elk volgende geverifieerd twitter-account van hetzelfde bedrijf).

Blauwe vinkjes werden nauwelijks geverifieerd

Bijzonder is dat het idee voor het gouden vinkje en ‘verified organizations’ mede voortgekomen lijkt te zijn uit de manier waarop Twitter onder Musk omging met het blauwe vinkje. Toen besloten werd om dat voor 8 dollar per maand te gaan verkopen, zonder dat verder gecontroleerd werd of de koper ook écht de persoon of het bedrijf was die bij het account hoorde, werd daar massaal, ook door bedrijven, misbruik van gemaakt.

Ineens doken zogenaamd geverifieerde zakelijke twitter accounts op die ‘gekocht’ waren door andere personen of bedrijven. Doorgaans lieden die daar, op z’n zachtst gezegd, niet de beste bedoelingen bij hadden.

Share this post