24.06.2023
Technology

Voor Wallbox is je auto als thuisbatterij niet langer een vraag

By: Henk de Hooge

BlogTechnology

Wat Wallbox betreft kan de ontwikkeling rond bidirectioneel laden niet snel genoeg gaan. Inmiddels is het Spaanse bedrijf dat is uitgegroeid tot een van de belangrijkste spelers in de markt van energiemanagementsystemen alweer een stap verder.

Afgelopen week presenteerde het zijn inmiddels tweede versie van de Quasar, plus de eerste CCS bidirectionele lader (Quasar 2) tijdens een live demonstratie op het Smarter E Europe-evenement in München. De vehicle-to-home (V2H) en vehicle-to-grid (V2G) functionaliteiten werden als demo getoond met een Cupra Born (77kWh). Dit zou de een van de eerste elektrische voertuigen moeten worden waarvan de compatibiliteit met deze laadmethodiek is bevestigd.

De realiteit is echter dat Wallbox een straatlengte voor ligt op de markt, want op dit moment zijn er nog geen auto’s die een dergelijke functionaliteit ondersteunen. Buiten testexemplaren van onder andere de Ioniq 5, die technisch zijn omgebouwd voor V2H en V2G. Wallbox geeft zelf aan dat er in de loop van dit jaar meer auto’s op de markt gaan komen die geschikt zijn voor deze technologie. Dat wil alleen nog steeds niet zeggen dat deze ook voor de consument beschikbaar komen.

Bidirectioneel laden en vehicle-to-home (V2H) zijn de toekomst

Je auto kunnen gebruiken als thuisbatterij: wie wil dit niet? Geen 2, 4 of 8 kWh (nog steeds kostbaar) thuisbatterij aan de muur maar je eigen EV gebruiken als thuis-opslag. Het project zou wat dat betreft veel hoger op de agenda mogen staan. Het meest optimale model voor de consument is nu het slim laden vanaf je eigen laadstation thuis. Hier zorgt de technologie van de energieleverancier in combinatie met zonnepanelen en een dynamisch energiecontract voor lagere kosten van energie-afname. Maar ook in dit model vloeit je opgewekte energie terug naar het net, ook al krijg je daar soms wat geld voor terug. Alles wordt pas echt interessant als we onze opgewekte energie zelf kunnen opslaan om te hergebruiken als dit nodig is.

Al langer lopen er V2H projecten met aangepaste Ioniq 5 modellen van Hyundai
Al langer lopen er V2H projecten met aangepaste Ioniq 5 modellen van Hyundai

Wallbox Quasar 2: energie leveren als er geen energie beschikbaar is

Naast de bovengenoemde demo liet Wallbox nog een soort next-level toepassing zien waarbij bidirectioneel laden ook een oplossing kan zijn voor energie-black-outs die door externe omstandigheden of verouderde elektriciteitsnetten steeds vaker voorkomen. Deze technologie is speciaal ontworpen om een acute behoefte aan backup stroom op te vangen tijdens een stroomuitval en laat zien dat EV-laders verder kunnen gaan dan enkel efficiënt energiegebruik.

EV als nieuwe kostenbesparende energiebron voor thuis

De technologie van de Quasar 2 transformeert je elektrische auto in een krachtige nieuwe energiebron voor thuis. Gemiddeld kan een EV een woning moeiteloos voor meer dan drie dagen van stroom voorzien. Met de Wallbox app kun je als gebruiker laadsessies automatisch inplannen op de momenten waarop de energietarieven laag zijn, waarbij de energie die wordt opgeslagen vervolgens kan worden ingezet wanneer de hoge tarieven hoog zijn. Dit geldt ook voor overschotten aan zonne-energie wanneer gebruikers door middel van zonnepanelen zelf energie opwekken.

Energieleveranciers en automerken zullen graag mee willen profiteren

De vraag die blijft staan is alleen waarom dit allemaal zo lang blijft duren, terwijl testen in het verleden al lieten zien hoe effectief en kostenbesparend dit kan werken. Een van de remmende factoren kan zijn dat energiebedrijven en automerken onderweg willen meeverdienen aan dit model. Het is daarom niet vreemd dat vrijwel alle grote automerken inmiddels samenwerkingscontracten hebben afgesloten met grote energieleveranciers. De reden hiervoor is strategisch en het zou zomaar kunnen dat dit niet benoemde onderwerp wel degelijk op de agenda staat en dat V2H en V2G als voorbeeld alleen tegen een meerprijs beschikbaar komt.

Share this post