Als je naar de wintersport in Oostenrijk gaat, krijg je te maken met andere weersomstandigheden dan je in Nederland gewend bent. Dat betekent onder andere dat je winterbanden onder de auto moet hebben liggen, en sneeuwkettingen in de achterbak. En dat allemaal nog naast een waslijst van zaken waar je sowieso al rekening mee moet houden. Wie met een auto met fossiele brandstof reist, hoeft zich nauwelijks druk te maken over welke route hij gaat rijden. Er zijn immers genoeg opties. Eén ding is echter zeker: op populaire dagen (helaas noemen we deze altijd de zwarte dagen, ook al liggen er meters sneeuw) krijg je te maken met flink wat verkeersdrukte. Een alternatieve (meer km’s maar door drukte wellicht sneller) route rijden zou zomaar een slimme optie kunnen zijn.
Reis je met een elektrische auto naar de wintersport dan heb je wat meer zaken om rekening mee te houden. Dan is er het component laden en heb je te maken met de range van de auto. Daarbinnen moeten immers laadlocaties zijn en het liefst ook nog voorzien van snelladers/superchargers. Wij reden de afgelopen week met een Kia EV6 AWD naar Oostenrijk. Eindbestemming: het prachtige en hooggelegen skidorp Ischgl in Tirol. Met deze EV6 met een batterijpakket van 77.4 kW, de mogelijkheid om tot 240 kW te laden én voorzien van de optie om de batterij voor te verwarmen, is dit een ideale reisgenoot. Zeker omdat we met een volle accu ondanks de kou altijd meer dan 350 kilometer range hadden.
Bij dat laden krijg je echter te maken met een aantal bijkomende zaken die we graag voor je onder elkaar zetten en nuttig zijn om te weten als je naar de wintersport in Oostenrijk gaat. Hier geldt echter dat je goed voorbereid op pad moet gaan.
Hoewel het lijkt dat de grootste uitdagingen met een elektrische auto te vinden zijn in Oostenrijk, vind je de échte uitdaging in Duitsland. Wie verstandig is, maakt een planning voor de te rijden route. Focus je hierbij vooral op de laadstations van Ionity en FastNed, naast de mogelijkheden van Tesla Superchargers. Bij deze drie providers ben je verzekerd van de mogelijkheden om snel te laden.
Oostenrijk heeft de afgelopen jaren fors geïnvesteerd in een dekkend netwerk met snelladers. Volgens de laatste gegevens (november 2022) zou je langs de snelwegen maximaal 80 kilometer moeten rijden tot aan het volgende snellaadstation (hyperchargers met CCS-stekkers). Of dit inmiddels al echt zo hebben is, we zelf nog niet kunnen ervaren tijdens onze routes naar en vanuit Ischgl. De afstand vanaf de Duitse grens tot aan onze bestemming was namelijk beperkt. Wel zijn er inmiddels op meerdere plekken laadstations te vinden met een aantal snelladers.
Zo kom je na 15 kilometer voorbij de meest populaire grensovergang bij Kufstein een groot Tesla-laadpark tegen met 26 laadstations (mede geschikt voor niet-Tesla’s) en 3 kilometer verderop een Ionity laadstation met nog eens 4 snelladers.
Laadpassen en energieaanbieders blijven een onderwerp voor iedere EV-rijder en dat ga je ook in in Oostenrijk merken. Oostenrijk rekent hoge roamingkosten voor Nederlandse providers. Hierdoor werkt helaas de meerderheid van de publieke laadpalen niet. Check dit dus altijd vooraf bij het kiezen van een laadlocatie, want het voorkomt problemen en forse kosten. De beste oplossing is – indien mogelijk – een sessie (zonder laadpas) met behulp van een QR-code te starten en te betalen met je creditcard (pinpassen werken hier niet).
Waar je ook mee wordt geconfronteerd zijn forse tarieven. Dit komt omdat in Oostenrijk veel laadstations buiten het laadtarief ook nog eens op tijd gebaseerd zijn. Tarieven van 10 tot 20 cent per minuut zijn heel normaal. Laad hier nooit je EV ’s nachts op, want dat gaat je echt heel veel geld kosten. Ook de ANWB blijft zijn leden hier bijna wekelijks aan herinneren en dat is niet voor niets.
Zoals hierboven al te lezen is, zijn laadpassen een onderwerp, zowel in Duitsland (met het grootste aantal aanbieders in Europa) als in Oostenrijk. Het is daarom verstandig om meerdere laadpassen mee te nemen. Aanraders zijn onder andere Shell Recharge, ANWB, E-Flux en Maingau (deze laatste is met name van belang voor Oostenrijk). Installeer ook altijd de apps van deze aanbieders die je soms snel kunnen helpen bij het vinden van een (vrij) laadstation en tevens een back-up kunnen zijn voor je laadpas.
Bij wijze van proef heeft Tesla in een groot deel van de West-Europese landen de eigen snelladers opengesteld voor alle elektrische auto’s. Dat betekent praktisch dat je onderweg fors wat meer laadmogelijkheden hebt om te kunnen snelladen als je een andere elektrische auto dan Tesla rijdt. Het goede nieuws is dat Tesla dit supercharger-netwerk in Oostenrijk verder aan het uitbouwen is. Wil je als niet-Tesla rijder gebruik maken van dit imposante netwerk dat moet je daarvoor eerst de app van Tesla downloaden en je volledig registreren. Doe dat vooral als je nog in Nederland bent. De app is echt inzichtelijk (en een voorbeeld voor andere energieaanbieders) en essentieel om een laadsessie te starten.
Onze eigen ervaring is dat Ionity langs de Europese snelwegen op dit moment het beste alternatief is. Enige minpunt is wel het hoge tarief van 0,79 euro per kW. Net zoals in de rest van West-Europa is Ionity ook in Oostenrijk aanwezig met inmiddels 16 laadstations. Hier kun je altijd snelladen en vrijwel alle Nederlandse laadpassen werken hier.
Met een Maingau-account en laadpas kun je bij ruim driekwart van de overige snellaadstations terecht. Verder hebben we inmiddels zelf ondervonden dat ook de meeste snelladers wel zijn te activeren met met een van de populaire laadpassen.
Als laatste kun je soms een beetje mazzel hebben en gratis laden bij flink wat supermarkten. Aldi en Lidl bieden op meerdere plaatsen in Duitsland en Oostenrijk zelf gratis laden op 50 kWh aan. Ook andere supermarktketens hebben inmiddels altijd een paar laadpalen (al of niet betaald) staan. Aannemelijk is echter dat gratis laden niet blijvend is.
Met meer dan 125 laadstations in Europa is FastNed de derde belangrijke aanbieder. In Duitsland is de dekking in het zuiden het grootst. Op de route naar Oostenrijk zijn het mega laadstation bij Hilden en bij Boppard prima locaties voor EV rijders richting het zuiden. FastNed hanteert een lager tarief (0,66 euro) dan Ionity en is op kosten daarom zeker een prima alternatief.
Ga je met de auto – al dan niet elektrisch – dan is het handig om met een aantal zaken rekening te houden. Sommige zaken zoals een Autobahn vignet zijn verplicht, of je wat extra dekens mee moet nemen dan weer niet. Daar kom je pas achter als je een paar uur vast komt te staan.
Inmiddels is er naast het bekende Autobahn tolvignet (sticker) ook een digitaal tolvignet voor Oostenrijk. Dit nieuwe Autobahn vignet wordt online gekoppeld aan het kenteken van de auto. Je ontvangt daarnaast een schriftelijke bevestiging per mail met een QR-code. Het digitale Autobahn vignet heeft dezelfde geldigheidsduur en prijs als het oude sticker vignet. Het digitale Autobahn vignet voor Oostenrijk kun je eenvoudig online bestellen.
Hieronder vind je een aantal tips die handig zijn als je naar de wintersport gaat in Oostenrijk. Daarnaast hebben we nog een aantal tips die specifiek zijn bestemd voor EV-rijders. Doe er je voordeel mee..
Duidelijk is dat je zonder problemen moeiteloos met een elektrische auto naar de wintersport kunt. Alles hangt af van een goede voorbereiding. De tips die we hebben gegeven hebben vooral te maken met onze eigen ervaring. Heb je een EV met een groot batterijpakket en tevens de mogelijkheid de batterij voor te verwarmen, zal je weinig last hebben van oponthoud.
Kijk heel goed voordat je vertrekt wat de weersverwachting is en waar mogelijk verkeersdrukte kan ontstaan. Er zijn echt een groot aantal alternatieve routes te bedenken voor een geslaagde wintersportvakantie in Oostenrijk. Geniet en rij verstandig!