Het is bijna een taboe, met je elektrische auto naar de wintersport. Voor velen lijkt het onmogelijk. Er is altijd de discussie over de range en het opladen van elektrische auto’s. De combinatie van die twee lijken het in de hoofden van EV-rijders onmogelijk te maken om op een ontspannen manier naar de wintersport in Oostenrijk te rijden. Maar is dat echt zo? Wij denken van niet. En om dat te bewijzen reden we verschillende routes richting de populaire wintersportgebieden in Oostenrijk met een elektrische auto.
Wie met een elektrische auto op wintersport gaat, heeft nogal wat uitdagingen te overbruggen. In welke periode ga je? Vermijd je de drukste weken van het jaar, of kan je niet anders en moet je wel in de schoolvakanties op wintersport? Reis je in het weekend, dan krijg je altijd een bonus met overvolle wegen en als extraatje zijn er natuurlijk altijd de extra tijd kostende ‘Autobahn Baustellen’. Rij je elektrisch dan heb je ook nog eens te maken met mogelijke wachttijden bij beschikbare laadstations. Genoeg redenen dus om je reis goed voor te bereiden. Met de juiste tips reis je volledig ontspannen naar de sneeuw, óók met een elektrische auto!
Vanuit Nederland heb je meerdere opties om naar Oostenrijk te rijden en die hangen vooral af van welke grensovergang je kiest. Een groot deel van de Nederlandse wintersporters gaat bij Arnhem de grens over, de rest passeert waarschijnlijk de grens met Duitsland bij Venlo. Woon je in het zuiden van Nederland, dan heb je ook nog de optie om over Luxemburg te rijden. Wij beperken ons in eerste instantie tot de populaire routes via Arnhem en Venlo. Vanaf deze grensovergangen heb je via Duitsland meerdere opties richting Oostenrijk.
Er zijn vooral voorbij Frankfurt extra alternatieven richting München. Een optie is de bijvoorbeeld de route over Hockenheim, Nürnberg en dan door naar München. Voor rijders van een elektrische auto geldt echter bij alle opties: zijn er voldoende beschikbare laadstations langs de gekozen route?
We hebben deze reis meerdere keren gereden om de mogelijkheden in kaart te brengen. Goed om alvast te weten: elektrisch rijden naar de skigebieden in Oostenrijk is geen enkel probleem! De stops kun je gebruiken als plaspauzes, om wat te eten en te drinken én om je benen te strekken. Geen gejaag, maar ontspannen rijden. En zo kom je ook enigszins uitgerust aan op de plaats van bestemming. Fit om een week lekker te knallen op de skipistes! Want daar draait het natuurlijk om.
▸ Lees ook: Met een elektrische auto op wintersport: 20 handige tips
Van de bovenstaande routes is waarschijnlijk de Sauerlandroute de meest rustige route om te rijden. Deze ligt iets noordelijker en neem je deze route, dan leg je iets meer kilometers af. Maar dat heeft ook een heleboel extra voordelen. De kans op files of extra oponthoud op deze route is hier het kleinst. Er liggen veel laadpunten langs deze route, waardoor ook hier de kans op wachttijden aanzienlijk minder zal zijn. Van de genoemde routes is dit dus een prima alternatief en daarmee de beste keuze. Ook omdat je hier nauwelijks hinder gaat vinden boven Frankfurt en je eenvoudig richting Nürnberg en München kunt rijden. Richting Ulm krijg je onderweg de optie om via de A7 zuidwaarts te rijden. Ook dit is een veel rustigere optie dan bijvoorbeeld over Stuttgart.
We hebben voor onze heenreis richting Innsbruck, met als eindbestemming Ischgl, de keuze gemaakt om deze Sauerlandroute te ervaren zodat we zelf kunnen ondervinden of dit een prima alternatief is.
We maakten deze roadtrip met een Kia EV6 AWD met een 77 kW batterijpakket, normaliter (onder gunstige omstandigheden) goed voor een range ver boven de 400 kilometer. Onze testauto beschikt tevens over de optie om het batterijpakket voor te verwarmen waardoor je tijdens het laden bij lage temperaturen toch op een hoog volume kunt laden. Dit gaat bij de Kia EV6, auto van het jaar in 2022, automatisch mits je de laadpunten als tussenstop kiest via het navigatiesysteem van de auto en je minimaal nog 60 kilometer te rijden hebt. De kruissnelheden worden bepaald door de toegestane snelheden op de Duitse autobaan. Dat betekent dat we normaal doorrijden zonder ons te bekommeren om de range.
Daarnaast rijden we ook een groot deel van de populaire A61, de linksrheinische Autobahn, om te zien waar hier de beste laadmogelijkheden zijn. Deze route wordt vaak gekozen is daarom tijdens het wintersportseizoen extra druk rond de weekenden. We gaan ervan uit dat je zoveel mogelijk tracht om altijd met een redelijk volle batterij Duitsland in te rijden, ongeacht welke route je gaat rijden.
De route die wij rijden gaat via de grensovergang bij Venlo. Onze eerste stop is bij het fameuze Ladepark Hilden. Hier staat een van de de grootste Tesla laadstations ter wereld met maar liefst 32 superchargers. Daarnaast staan er ook nog eens 8 FastNed 350 kW laadstations die deels worden gevoed door de zonnepanelen op het dak van dit laadstation. Natuurlijk is dit een razend populaire plek maar de doorloopsnelheid is er ook perfect. Hier kunnen 40 EV’s binnen 15 minuten tot 300 kilometer opladen.
Vanaf Hilden gaat de Sauerland route via Olpe (A45) richting Würzburg (A3), Nürnberg, Ingolstadt, München, Kufstein door naar Innsbruck. Ruim boven München kies je hier al de route richting Salzburg. Laden doen we altijd tot minimaal 80 procent. Een overzicht van onze stops en laadpalen:
Voorbij het laadstation bij Katzenfurt en Würzburg heb je de keuze om hier alternatief af te buigen naar Ulm via de A7. Deze route zou in dit geval ook mijn voorkeur hebben. De route van de A7 is aanzienlijk rustiger als de populaire route via de de A61 en de A8 over Stuttgart naar Ulm.
Tussen Würzburg en Oostenrijkse grens is de keuze beperkt. Vrijwel alle benzinepompen hebben wel een laadstation staan. Deze zijn tijdens onze trip geen van allen bezet. Dat zal echter tijdens het wintersportseizoen aannemelijk anders zijn. Het aanbod bestaat altijd uit alleenstaande 50 kWh laadstations die nuttig kunnen zijn als back-up (lees: als het moet).
Gezien de drukte op en rond München komen we nogal eens het advies tegen om door München te rijden: niet doen is ons advies. Files rond München zijn nu eenmaal een onderwerp. Rij je via Nürnberg en Ingolstadt, dan buig je boven München af. Staat daar echt volop file, laat dan je navigatie een alternatieve route bepalen, vooral boven München!
▸ Rij echter nooit door de stad, je weet namelijk niet waar je aan begint.
We hebben al aangegeven dat we ook de populairste route via de A61 en A8 zouden rijden. Hier gaan we ervan uit dat je via Arnhem of Venlo uiteindelijk op de A61 terecht gaat komen. De eerste en gelijk de beste optie is om hier te kiezen voor een laadstop bij Boppard waar je 6 snelladers vindt van FastNed.
▸ Advies is om hier als het niet te druk is tot 90 procent door te laden.
Nog ruim voor Stuttgart kun je het best kiezen voor het Ionity laadtstation bij Bruchsal West op de A5 waar 4 snelladers staan. Vanaf Karlsruhe draai je de A8 op richting Ulm. Dit is een punt waar je afhankelijk van je bestemming een keuze moet maken. Wie doorrijdt richting München, komt langs het Sortimo Innovationspark Ladepark. Dit is tot nu toe het grootste laadstation met maar liefst 72 laadpunten bestaande uit 40 DC laders en 32 CCS laders waarvan 12 Tesla V3 superchargers. Pasjes zijn hier niet nodig, betalen doe je met je pinpas of creditcard. De prijs is 0,59 euro voor AC laden en 0,45 euro voor DC laden. Het station is online en via apps nog nauwelijks te vinden.
Ter hoogte van Rosenheim gaat de A8 richting Kufstein over in de A93. Even voor Kufstein passeer je de Oostenrijkse grens (vergeet niet vooraf je (digitaal) tolvignet te regelen). Na amper 10 minuten rijden kom je een groot Tesla Supercharger park tegen. Om hier te laden heb je een CCS-laadaansluiting nodig en een Tesla-app op je smartphone (versie 4.23 of hoger).
Nog geen 3 minuten later vindt je aan de Inntal Autobahn (A12) ook nog eens laadstation van Ionity. Je begrijpt het advies al. Bij een van beiden kun je gelijk je accu een powerboost geven. Advies is om dit ook echt te doen, want hierna ga je geen laadparken meer tegenkomen en zijn superchargers nog maar sporadisch te vinden.
Op de route naar onder andere het Zillertal en Ischgl is dit de laatste hypercharger langs de snelweg. Hierna ben je aangewezen op losse laadstations variërend van 11 kWh, 22 kWh en 50 kWh en – als je geluk hebt – 300 kWh laadstations. Check hiervoor apps die dit in kaart brengen en Google Maps. Veel laadstations komen pas in beeld als je in de buurt van mogelijke locatie bent.
Via Google Maps en applicaties als Chargemap zijn er volop laadstations te vinden. Helaas hebben we veelvuldig gemerkt dat de informatie niet altijd juist is, wees daarop voorbereid. Het goede nieuws ia dat er in hoog tempo ook laadstations bijkomen. Hier moet je soms geluk hebben want er duiken ook steeds meer snelladers op. Vaak op populaire plaatsen. Kijk ook goed rond bij supermarkten. Ook hier vind je vaak laadmogelijkheden.
Via de Inntal snelweg buig je een aantal km’s voorbij Landeck af via de B188 richting onze eindbestemming: Ischgl in het Paznauntal in Tirol. Eenmaal in het prachtige dorpje ga je geen snelladers meer vinden en ben je als je nog wil laden aangewezen op enkele lokale laadpalen (bij hotels of in parkeergarages). Het is een aardige test om bij -14 graden onze Kia EV6 op te laden aan een 11 kWh laadpunt. Ondanks de kou (en geen voorverwarmde batterij) is de accu na een aantal uren volledig opgeladen. De range is 384 kilometer, waardoor we aangenaam verrast zijn. De test hoe het laden gaat bij vrieskou kunnen we wat dat betreft ook doorstrepen. We houden alléén een vraag over!
Hoe groot is de kans dat je na ruim 1.040 kilometer rijden je auto in een dorpje hoog in de bergen in Oostenrijk aan een laadpaal hangt, naast een identieke EV6 met daarnaast een Kia Niro?
De vraag of je met een elektrische auto naar de wintersport in Oostenrijk kunt rijden hoef je eigenlijk niet te stellen. De vraag is eerder wanneer, en onder welke omstandigheden? In het wintersportseizoen kun je in de weekenden rekenen op grote drukte op de snelwegen. De verkeersknooppunten bij München zijn meer dan waarschijnlijk het grootste probleem. Op deze dagen moet je ook rekenen op meer drukte bij de laadstations.
Kies je echter voor de alternatieve routes, dan maak je wel meer kilometers maar kun je ook veel beter doorrijden. Onze alternatieve Sauerlandroute over Olpe richting de Oostenrijkse grens is een prima alternatief. Je omzeilt bij deze route ook eventuele drukte bij Frankfurt. Je komt ook hier wel wat vierbaans wegwerkzaamheden tegen met maximale snelheden van 80 of 100 km/uur. Deze werkzaamheden zijn vrijwel altijd bij ‘Talbrücke’ wegens groot onderhoud of vervanging.
Auto’s met een maximale laadsnelheid van minder dan 100 kWh kunnen er beter voor kiezen alternatief te reizen of er extra dag voor uit te trekken.
▸ Tip: Reis je naar Oostenrijk, probeer dan vooral nog in Duitsland zoveel mogelijk bij te laden. Ben je eenmaal in Oostenrijk, probeer dan in de eerste dagen van je verblijf je auto vol te laden. Waarschijnlijk heb je nog volop keuze en staat je EV alvast klaar voor vertrek terug naar Nederland.