TikTok komt met een nieuwe feed. Hierin zie je alleen video’s die in jouw buurt zijn gemaakt. Deze ‘in de buurt’-feed komt straks naast de feed ‘Voor Jou’ en ‘Volgend’ en geldt ook precies als een compromis tussen die twee.
De ‘Volgend’ feed toont alleen video’s van mensen die jij op TikTok volgt, terwijl ‘Voor Jou’ praktisch iedereen over de hele wereld is. Voor Jou toont wel alleen video’s van genres die je vaker kijkt en leuk vindt. Hoe het precies zit met de ‘In de buurt’-feed is niet bekend, maar in ieder geval komen er alleen video’s voorbij die in jouw regio zijn gemaakt. Volgens TechCrunch test TikTok de mogelijkheid op dit moment, maar alleen in een aantal Aziatische landen.
Als je TikTok een beetje kent, dan weet je dat dat waarschijnlijk onmogelijk is: hoe weet TikTok immers waar je bent? Er gaat binnenkort iets veranderen voor de mensen die een video uploaden: die kunnen ook hun locatie toevoegen aan het filmpje. Hierdoor weet je precies waar een video is gemaakt. En alleen zo kan TikTok dus ook de video’s weergeven die in de omgeving zijn geüpload.
Een grote verandering voor het videoplatform, maar niet zozeer voor social media in het algemeen. Het is op YouTube heel gebruikelijk om je video een locatietag mee te geven. Bovendien heeft Snapchat bijvoorbeeld al jaren een soort landkaart waarop je kunt zien waar op dat moment veel video’s worden gemaakt. Zo kun je heel snel een idee krijgen van hoe het bijvoorbeeld op een bepaald festival is of een toeristische trekpleister.
Het idee van TikTok om nu ook lokale video’s aan te bieden komt daar ook vandaan. TikTok wordt onder andere gebruikt om te zoeken naar bijvoorbeeld restaurants. Veel mensen gebruiken daarvoor normaal Google, maar tegenwoordig zijn er generaties die TikTok vaker gebruiken om iets op te zoeken. Ergens ook wel logisch: op Google vind je vaak alleen een foto van een restaurant, terwijl mensen liever iets ‘echters’ hebben, zoals een video. Daar kun je toch net even iets minder makkelijk een hele productie met filters van maken om het mooier te maken dan het werkelijk is.
Toch is het niet alleen maar een leuk idee voor de gebruikers. Het maakt het ook aanzienlijk makkelijker voor TikTok om adverteerders op een specifiekere doelgroep te kunnen sturen. Immers zal de lokale pizzeria er meer aan hebben om een lokaal gezicht te hebben dan de lokale Starbucks of Nike-winkel. Of het iets gaat veranderen in het adverteren, dat heeft TikTok nog niet gezegd, maar de kans is zeker aanwezig dat dat nu iets specifieker wordt. Voor het zover is, moet eerst de mogelijkheid er sowieso komen: wanneer dat officieel gebeurt, dat is nog onbekend.