Meta heeft een groot aantal VR-brillen in de maak en één van de spannendste exemplaren is Project Cambria. Mark Zuckerberg heeft hem gedemonstreerd. Tenminste, denken we.
In een nogal aparte demovideo laat de ceo van Meta zien hoe hij de nieuwe virtual reality-bril test. Echter is de bril constant uitgeblokt, waardoor we niet zeker kunnen weten of het Project Cambria is of misschien wel die nieuwe AR-bril van Google. Natuurlijk wil Facebook het uiterlijk van de nieuwe bril nog even geheim houden, al kan het ook zijn dat hij nog een prototype op zijn gezicht heeft dat nog niet definitief is.
De demo gaat dan ook niet over het uiterlijk van het apparaat, maar over welke toepassingen je er zoal op kunt verwachten. Het is een mixed reality-bril, wat betekent dat hij zowel volledig virtual reality kan weergeven als augmented reality. Denk bijvoorbeeld aan een ervaring waarin je in een volledige gamewereld bent, of waarin je de kamer ziet waarin je je bevindt met daarin een soort hologram van je yoga-instructeur.
Project Cambria is in staat om hoge resolutie beelden te tonen in kleur, waarbij je met je handen interactie hebt met de objecten in de virtuele wereld. Zo zien we Mark een soort wezentje aaien genaamd Oppy en een bal gooien om te apporteren door alleen met zijn handen te knijpen en elders weer los te laten. Hoewel het een ervaring is die straks alleen naar Project Cambria komt, is het straks wel mogelijk om het in App Lab te ervaren op Oculus Quest. Hierdoor kunnen ontwikkelaars ermee aan de slag.
Meta blijft flink inzetten op werken met een VR-bril op, want het laat zien dat je veel verschillende schermen tegelijk open kunt hebben en toont een bureau met daarop een kladblokje voor notities. Wat echter het meest opvalt, dat is hoe Mark zijn virtuele ervaring bestuurt: op een soort Minority Report-achtige manier met zijn handen in de lucht, zonder controllers. Knijpen, een soort lijnen trekkend. Het is interessant om te zien hoe het werkt, maar ook wel weer logisch: Project Cambria is voorzien van heel goede sensoren om de wereld om je heen goed te kunnen weergeven, maar dus ook om je handen goed in beeld te brengen.
Wil je meer weten over de VR-initiatieven van Meta, dan is het de moeite waard om ook de onderstaande video te kijken. Hierin zie je meer van het Presence Platform dat ontwikkelaars kunnen gebruiken voor het ontwikkelen van ervaringen op de headsets van Meta. In de video wordt duidelijk een verschil gemaakt tussen de populaire Quest-VR-bril en de Cambria-headset. Volgende week kunnen ontwikkelaars er volop mee aan de slag.
Dat moet ook wel, want Project Cambria moet dit jaar nog verschijnen. Of dat enigszins gelijk is met bijvoorbeeld het metaverse dat Meta bouwt, dat is onbekend.