Tesla’s rollen door het chiptekort al van de band met iets minder opties, maar straks worden ze ook niet meer standaard geleverd met een Mobile Connector. Dit is een oplaadconnector waarmee je je auto thuis kunt opladen. Net als dat een iPhone niet meer met een oplaadblok komt, geldt dat nu dus ook in zekere zin voor een Tesla.
De achterliggende gedachte is bij een auto echter niet dat het doosje waar hij in komt dan kleiner is, maar het scheelt uiteraard wel productiekosten, transportkosten et cetera. Toch is dat niet de voornaamste reden om die Mobile Connector uit het standaardpakket te schrappen. Volgens Elon Musk is er niet genoeg animo. “De statistieken toonden aan dat gebruikers ze weinig inzetten, dus leek verkwistend. Maar er is ook klein, goed nieuws: er worden meer plug-adapters toegevoegd aan de Mobile Connector-kit.”
Die Mobile Connector-kit wordt bovendien goedkoper, zo stelt Musk. “Naar aanleiding van feedback die we hebben ontvangen, verlagen we de prijs van de Mobile Connector naar 200 dollar (omgerekend 185 euro) en maken het makkelijker deze bij de auto te bestellen.” Eerst was het 275 dollar (omgerekend 254 euro).
De Mobile Connector is niet nodig als je een muurconnector of Supercharger gebruikt, maar als je dat niet hebt dan komt hij goed van pas. Je kunt je Tesla hiermee namelijk opladen op je gewone huis-tuin-en-keuken-stopcontact. Hij heeft dan wel -net als een oude mobiele telefoon- de hele nacht nodig om op te laden, dus nog steeds wordt de andere oplaadinfrastructuur aangeraden.
Tesla communiceert dit alles niet actief: het viel anderen op dat de Mobile Connector plotseling als los accessoire op de site staat aangemerkt, in plaats van als een accessoire dat je krijgt bij het voertuig. Er wordt dan ook getwijfeld aan de beweegredenen van Tesla om deze stap te zetten.
Is het niet gewoon een probleem met de voorraad? Zou het te duur zijn geworden om ze te maken? In ieder geval blaast het niet hoog van de toren en komt het niet met redenen zoals: dit is beter voor het milieu, al zou je kunnen stellen dat ‘verkwisting’ kan duiden op de natuur. Waarschijnlijk kunnen we het woord in Elons tweet beter opvatten als geldverkwistend, wat elk extra onderdeel dat je als leverancier moet leveren kost natuurlijk extra en het gaat Tesla niet altijd voor de wind.
Bovendien ben je zonder die Mobile Connector meer afhankelijk: je kunt wel een laadpaal laten installeren, maar daar heb je toch weer anderen voor nodig. En je kunt natuurlijk opladen bij een openbare laadpaal of supercharge-station, maar ook daarvoor ben je dan toch weer afhankelijk van anderen, in plaats van de stroom uit je eigen huis.
Ook vinden veel Teslarijders het toch een prettig idee om zo’n Mobile Connector in de auto te hebben liggen, zodat mocht je toch komen stil te staan (of bijvoorbeeld op een camping verblijven), dan heb je in ieder geval iets meer mogelijkheden om je auto toch weer van energie te voorzien.