Fastned heeft deze week haar meest recente resultaten bekendgemaakt. De provider van snellaadstations wist haar omzet in het vierde kwartaal van 2022, vergeleken met een jaar eerder, bijna te verdrievoudigen, van 4,8 miljoen in Q4 2021 naar 13,3 miljoen in Q4 2023. Het aantal laadsessies groeide in diezelfde periode met meer dan 100 procent, van 385.000 naar 787.000. Dat de omzet sneller steeg heeft met name ook te maken met de hogere tarieven die sinds de energiecrisis gelden.
Op zich is het niet zo vreemd dat providers van snellaadstations voor elektrische auto’s het goed doen. Ten eerste omdat er steeds meer EV’s op de weg te vinden zijn, en die moeten nu eenmaal regelmatig bijgeladen worden. Fastned profiteert natuurlijk ook van die ontwikkeling. Zo steeg het aantal actieve klanten in het laatste kwartaal van 2022 naar 219.000. Bijna een verdubbeling ten opzichte van het jaar daarvoor.
“Het laatste kwartaal van 2022 was erg spannend. Allereerst hebben we, met meer bouwprojecten in uitvoering dan ooit tevoren in de geschiedenis van Fastned, 30 nieuwe stations geopend. Dit is een recordstijging op jaarbasis en hiermee kwam het totaal aantal stations in ons netwerk op 244. Daarnaast hebben we in 2022 in totaal 48 stations geüpgraded, zodat we aan de groeiende vraag op onze stations kunnen voldoen”, aldus Fastned.
Daarnaast speelt sinds vorig jaar ook de prijs van elektriciteit mee. Waar het voorheen voor vrijwel iedereen – ook als je geen zonnepanelen had – voordeliger was om thuis je EV op te laden, is dat nu voor veel mensen niet meer het geval.
Om bij het voorbeeld van Fastned te blijven. Daar betaal je nu, zonder abonnement (het pay-as-you-go tarief) 83 cent per kWh. Het afgelopen jaar lag de prijs voor thuisladen voor veel mensen boven dat bedrag. Door de energiecrisis kregen veel consumenten in 2022 te maken met tarieven die dat bedrag (ver) overstegen. Voor hen, als ze dus geen zonnepanelen hebben om de kosten voor elektriciteit te drukken, was (en is) het dus voordeliger om een EV bij een externe laadprovider, zoals Fastned, Allego of Shell Recharge, op te laden.
Zeker als zij, afhankelijk van het aantal laadsessies en de gereden kilometers per maand, kiezen voor een abonnement. Dan betaal je bij Fastned 12 euro per maand, maar krijg je 30 procent korting op het kWh-tarief en betaal je ongeveer 59 cent per kWh. Die abonnementskosten kun je met 1 laadsessie van 60 kWh al dubbel en dik terugverdienen.
Het verschil met de kosten voor thuisladen kan nog groter worden wanneer gekozen wordt voor een laadstation met een AC (‘langzaam’) lader. Die tarieven liggen soms tientallen centen lager dan de tarieven die mensen met een recent energiecontract thuis moeten betalen en zijn sowieso ook voordeliger dan de tarieven die snellaadproviders in rekening brengen. Nadeel is wel dat het opladen van een EV langer duurt. Gemiddeld 1 uur per ca 20 kWh.