28.11.2022
Cybercrime

Europol maakte online shoppen weer iets veiliger

By: Ron Smeets

BlogCybercrime

Cyber Monday, de online shopping frenzy variant van Black Friday, is ook de dag waarop Europol de resultaten van de strijd die de autoriteiten van de 27 EU-landen elk jaar voeren tegen malafide webshops bekend maakt. Doel is het offline halen van online shops die zich bedienen van oplichtingspraktijken of het verkopen van namaak (merk)producten. En, als het effe kan, ook de initiatiefnemers zelf oppakken. Daarnaast richt de actie zich ook op aanbieders van illegale content, zoals tv-streams van betaalzenders.

Duizenden webshops en illegale tv-kanalen opgedoekt

Dit jaar heeft Europol, samen met de wetshandhavers van de 27 EU-landen, tot nu toe alweer meer dan 12.500 sites (domeinen) van malafide webshops opgedoekt. Verder werden vijftien webshops gesloten die namaakproducten op sociale media sites aanboden en verkochten. En er gingen 32 servers offline die illegale content verspreidden, waaronder bijna 2300 tv kanalen.

De activiteiten van Europol beperkten zich niet alleen tot online acties. Zo werden ook meer dan 127.000 namaakproducten, met een waarde van ruim 3,8 miljoen euro, fysiek in beslag genomen. In totaal zijn 14 personen aangehouden en/of beschuldigd van misdrijven tegen intellectuele eigendommen.

europol-namaakkleding-actie.jpeg

Geen ‘kleine jongens’

Gezien de aard en omvang van de operatie lijkt dat niet echt een hele grote boevenvangst. Echter, dit soort criminelen beperken zich meestal niet tot het ‘runnen’ van één of een paar malafide webshops.

Een van de hoofdverdachten die na een actie van de Spaanse politie werd aangehouden verdiende naar verluid zo’n 150.000 euro per maand met zijn online oplichtingspraktijken. Het zou dus zomaar kunnen dat een aantal van de aangehouden personen gelinkt worden aan duizenden malafide webshops, maar dit terzijde.

In een andere zaak onderzocht de Bulgaarse Cybercrime Unit een crimineel netwerk dat Facebook-accounts en websites gebruikt om namaakkleding van bekende merken te verkopen. In een gecoördineerde actie werden een aantal huiszoekingen uitgevoerd en werd een werkplaats ontdekt waar de kleding geproduceerd en verpakt werd.

Share this post