Ik ben er zelf, als grensbewoner en regelmatige bezoeker van onze oosterburen, ook al een aantal keren in getrapt. Althans, zo blijkt nu. Vol op de rem voor een blauwe flitspaal. Dat was dus niet nodig. Wat blijkt namelijk, de ‘nieuwe’ blauwe Duitse flitspalen zijn helemaal geen flitspalen.
Dat wil zeggen, ze flitsen wel (ongezien met infrarood) maar alleen om te controleren of de passerende vrachtwagens de tol betaald hebben. Passerende personenauto’s hoeven dus niet te vrezen voor een bekeuring. Niet voor de snelheid en ook niet voor het handheld gebruik van een smartphone. Ik heb de afgelopen jaren namelijk ook vaker gehoord dat de blauwe palen speciaal ook daarop zouden controleren. Niet dus.
Op Duitse wegen waren, en zijn, de meeste vaste flitspalen voor snelheid en roodlicht, al tientallen jaren overwegend groen. Daarnaast hebben de Duitse verkeershandhavers ook een flink arsenaal mobiele flitsers. De ‘driehoekige aanhanger’ is favoriet bij wegwerkzaamheden.
In de bebouwde kom staan vaker kliko’s waarvan de deksel op een kier staat, met daaronder natuurlijk de flitser. Ook kleine busjes, zoals de VW Caddy, zijn populair. Daar wordt de flitser binnen voor de achterruit verstopt. En uiteraard heeft ook de lasergun een plekje in het Duitse flitsersarsenaal bemachtigd.
In Duitsland worden overtreders van voren geflitst. Dat komt omdat de Duitse wet eist dat de bestuurder (en overtreder) geïdentificeerd moet kunnen worden. Dat betekent dus ook dat als je ergens te snel rijdt, je doorgaans al te laat bent wanneer je de flitspaal ziet. Ver vooruitkijken is dan verstandig. Dat is sowieso aan te raden als je je in het verkeer beweegt met een motorvoertuig.