Google heeft bekendgemaakt dat de zoekmachine haar systeem voor de ranking van content verder gaat verfijnen. Doel is om unieke en waardevolle content, met artikelen die een substantiële lengte hebben, meer autoriteit te geven en dus hoger in de resultaten te laten verschijnen. Daarmee valt (deels) het doek voor de vaak onleesbare, puur op SEO gerichte, artikelen. De zogenoemde ‘clickbait’ content.
Het is een ontwikkeling waar Google al langere tijd mee bezig is: het beter ranken van waardevolle content en het uit de zoekresultaten filteren van clickbait en ‘copy-paste content. Toch gebeurt het nog regelmatig dat je op een artikel klikt omdat het hoog in de Google resultaten staat, maar dat in werkelijkheid nauwelijks ‘body’ heeft, of over heel iets anders gaat dan waar jij naar zocht. Een fenomeen dat iedereen die regelmatig over het web surft en de Google zoekmachine gebruikt wel herkent.
Volgende week lanceert Google de “helpful content update” om conent aan te pakken die in de eerste plaats lijkt te zijn gemaakt om goed te scoren in zoekmachines in plaats van om mensen te helpen of te informeren. Deze rangschikkingsupdate helpt ervoor te zorgen dat niet-originele inhoud van lage kwaliteit niet hoog scoort in Search. De update wordt in eerste instantie alleen uitgerold voor de Engelstalige zoekresultaten.
Ooit, ‘in den beginne’ van het Google tijdperk, kon je artikelen bovenaan de zoekmachine laten verschijnen door populaire tags en zoekwoorden in de tekst en metabeschrijving op te nemen. Een goed voorbeeld uit die tijd wat ‘Britney Spears’ de, toen nog, megaster was zo populair dat het toevoegen van haar naam in de metabeschrijving en/of tags een artikel al snel naar de top 5 van de zoekresultaten kon laten stijgen. Ook al ging het artikel zelf heel ergens anders over.
Google had dat natuurlijk zelf ook snel door en dus ging de zoekmachine daar en stokje voor steken. De aankondiging die Google vandaag doet is de zoveelste stap in het ‘ongoing’ proces om de relevantie van zoekresultaten te verbeteren.
Alleen vorig jaar al heeft Google duizenden updates voor Search uitgerold op basis van honderdduizenden kwaliteitstests, waaronder evaluaties waarbij ook de feedback van menselijke reviewers gebruikt werd.