Lucid betrad enkele jaren geleden met grote ambities de EV-markt. Het wilde Tesla naar de kroon gaan steken als meest populaire (en succesvolle) maker van elektrische auto’s. Daarvoor moest de uiterlijk in ieder geval zeer fraai ogende Lucid Air voor gaan zorgen. In de praktijk blijkt Lucid echter niet onder het beste gesternte geboren. Een pandemie, economische tegenslagen, aanhoudende chiptekorten en logistieke uitdagingen. Gevolg: de productieaantallen moeten telkens weer naar beneden bijgesteld worden. Natuurlijk, Lucid is niet het enige automerk, of EV-fabrikant, die deze problemen moet doorstaan. Alle fabrikanten hebben er last van. Echter, voor een nieuw merk, nog zonder ‘spek op de botten’, is het extra pijnlijk.
Inmiddels heeft Lucid voor de derde keer binnen een jaar tijd de verwachtingen voor het aantal Lucid Air’s dat dit jaar de fabriek uitrolt naar beneden moeten aanpassen. Van de oorspronkelijk geplande 20.000 exemplaren is nog maar een derde over. Nadat de verwachtingen enkele maanden geleden al met 30 procent (naar ca. 13.000) teruggeschroefd waren, is dat aantal nu nog eens gehalveerd. Als alles dit jaar verder volgens verwachting verloopt, dan zullen tussen zes en zevenduizend Lucid Air’s van de band rollen.
Pijnlijk voor Lucid, maar vooral ook voor iedereen die een Lucid Air in bestelling heeft staan. Volgens de fabrikant zijn dat er nog steeds meer dan voldoende, ruim 37.000. Het aantal annuleringen naar aanleiding van de productievertragingen zou meevallen. De vraag is natuurlijk welke invloed de meest recente halvering van de productie op het aantal annuleringen gaat hebben.
De CEO van Lucid blijft in ieder geval positief. Hij kan natuurlijk ook niet anders. Tijdens de presentatie van de meest recente resultaten – in het afgelopen kwartaal werden slechts 679 auto’s geleverd – sprak hij de verwachting uit dat de productie- en logistieke problemen langzaam maar zeker verbeteren. “We hebben de belangrijkste knelpunten in beeld en zijn druk bezig die op te lossen. Zo gaan we onze logistieke operaties in-house brengen, het management op bepaalde kritische functies uitbreiden en onze logistieke en productieorganisatie herstructureren.”