Vroeger zag je, vooral in de zomer langs de Autoroute du Soleil, regelmatig auto’s op de vluchtstrook en op parkeerplaatsen staan met de motorkap open met een fles of jerrycan water ernaast. Last van oververhitting van de motor. Tegenwoordig zijn koelsystemen een stuk beter.
Toch heeft Tesla onlangs besloten 130.000 EV’s terug te roepen vanwege een oververhittingsprobleem. Een issue dat zich bij zowel de Model S, X, Y en 3 kan voordoen. Nee, niet met het koelsysteem maar om een veel ‘modernere’ reden. Het blijkt namelijk dat de processoren (CPU) van bepaalde modellen oververhit kunnen raken.
Als dat gebeurt, dan blijken het display en diverse bedieningsfuncties te kunnen uitvallen. Gesproken wordt over de achteruitrijcamera, het aanpassen van de snelheid van de ruitenwissers en de bediening van het schakelsysteem via het touchscreen. Geen bijzonder kritische functies, maar dit is natuurlijk niet iets dat je verwacht van je Model S of X van een ton of meer. Trouwens, ook niet als je een ‘goedkope’ Tesla hebt aangeschaft.
Tesla geeft geen exacte details over de oorzaak van de oververhitting. Gespeculeerd wordt, maar dat kan dus niet bevestigd worden, dat het mogelijk te maken heeft met het feit dat Tesla in 2021 gestart is met het gebruik van AMD Ryzen chipsets ter vervanging van de Intal Atom processoren die voor die tijd gebruikt werden.
Alle modellen die nu worden teruggeroepen vanwege de oververhitting zijn in 2021 en 2022 geproduceerd, en waarschijnlijk dus allemaal voorzien van een AMD Ryzen processor.
Voor Tesla begrippen is het terugroepen van haar EV’s inmiddels bijna een feature. Eerder werden al eens bijna een half miljoen Model S en 3’s teruggeroepen vanwege problemen met de sluiting van de achterklep.
Daarnaast moest de fabrikant ook al eens bijna 580.000 EV’s terughalen omdat een Boombox functie te verwijderen waar de Amerikaanse RDW (NHTSA) problemen mee had.
De fabrikant heeft begin deze maand geprobeerd de problemen te verhelpen met een software update, maar de terugroepactie die nu gestart is, doet vermoeden dat dit dus niet bij alle EV’s die last hebben van oververhitting, geholpen heeft.