Het is zover, Stellantis, of meer specifiek Peugeot, presenteert vandaag vanaf de CES in Las Vegas het Peugeot Inception Concept. Een studiemodel wat laat zien hoe nieuwe modellen van Peugeot er vanaf 2025 uit gaan zien. Ontwikkelt vanuit een nieuwe filosofie over het merk en zijn toekomstige berijders. Meest opmerkelijk, maar eigenlijk ook volstrekt logisch, is dat je ziet dat dit Peugeot Inception Concept een opvolging is van het design van de laatste modellen, met name van de Peugeot 408.
Peugeot Inception Concept is scherper, meer futuristisch, krachtiger ook. Als je hem vanuit alle hoeken goed bekijkt zie je in alles Peugeot, volstrekt herkenbaar. Het is naar de toekomst kijken vanuit de bestaande context. Daardoor is het Inception Concept ook geloofwaardig. Geen overdreven design waarvan je nu al zegt: ‘Dat gaan ze toch niet op de markt brengen.’ Het Peugeot Inception Concept oogt daardoor realistisch, waarbij de i-Cockpit nog wel in wat blauwe wolken gehuld is. Maar ook hiervan weten we dat Peugeot zomaar het stuur echt volledig kan vervangen.
Het meest opvallende design element is echter de enorme voorruit die lijkt te verdwijnen in de motorkap. Het is een detail waarvan je afvraagt hoe dit vertaald gaat worden in de toekomstige modellen.
Naast het ontwerp, wat duidelijk een doorontwikkeling is van de huidige designtaal, is het belangrijkste natuurlijk de onderliggende techniek en alle nieuwe features die passen bij een studiemodel dat naar de toekomst durft te kijken. In het geval van het Peugeot Inception Concept begint die toekomst in 2025.
De toekomst is echter dichterbij, want de komende jaren komt Peugeot met vijf volledig nieuwe elektrische modellen op de markt. Dit kunnen dus ook vervangers zijn van de huidige modelreeks. Duidelijk is dat de weg naar de productie van alleen nog elektrische modellen nu vol wordt ingezet. De ambities zijn ongekend hoog want Peugeot wil rond 2030 de meest toonaangevende EV-brand zijn.
De Peugeot Inception Concept is ontworpen op een van de vier toekomstige STLA ‘BEV-by-design’-platforms van de Stellantis Group. Die platforms zijn specifiek ontworpen voor toekomstige elektrische modellen. Het belangrijkste kenmerk hiervan is dat het passagierscompartiment van de Peugeot Inception Concept ook volledig nieuw ontworpen is, met als gevolg een compleet nieuwe ervaring voor passagiers.
I-Cockpit inmiddels het handelsmerk van Peugeot en kent al jaren een stilzwijgende evolutie. Bij ieder nieuw model of model-update evolueert I-Cockpit. Belangrijkste pijlers zijn steeds meer functionaliteit en minimalistisch. Het is de uitdaging van het merk om dit te blijven perfectioneren. Maar het is ook de speeltuin van ideeën. Een omgeving die smeekt om creativiteit, die uitdaagt en intern waarschijnlijk altijd onder druk staat. De omgeving waar je als ontwerper nog kunt losgaan en je je moet verdedigen tegenover tradities.
Logisch dat bij het Peugeot Inception Concept de lat niet slechts een paar centimeter omhoog gaat maar eerder met een halve meter. De doorbraak die we hier zien, zit met name in het stuur. De vorm is typisch Peugeot en volstrekt denkbaar. Het Hypersquare besturingssysteem (het woord stuurwiel kan vanaf hier in de prullenbak) is het console waarmee vrijwel alle functies kunnen worden bediend. Het is de controller van een Playstation, vertaald naar de praktische omgeving van auto.
Het Hypersquare-besturingssysteem heeft een rond flexibel scherm (Halo-Cluster) op de achtergrond, dat rij- of infotainment informatie in 360° weergeeft. Vanaf hier duiken we wel even wat verder in de toekomst want ooit is het de bedoeling dat tijdens de overgang naar (deels) autonoom rijden de Hypersquare zich intrekt en er een groot panoramisch scherm uit de vloer komt om een nieuwe passagiersruimte-ervaring te bieden.
Je kunt over dit alles alleen maar opmerken: ‘doe het Peugeot, maak het waar’. Zeker wat betreft het Hypersquare-besturingssysteem. De ‘Halo-mode’ is nog wat meer bedoeld voor de playstation-fase. Het is een belangrijk statement naar een toekomstige nieuwe generatie van gebruikers. Een signaal dat je ze begrijpt en het moment dat je je daadwerkelijk wilt onderscheiden.