06.01.2023
Automotive

Peugeot Inception Concept: dit mag je verwachten vanaf 2025

By: Henk de Hooge

BlogAutomotive

Het is zover, Stellantis, of meer specifiek Peugeot, presenteert vandaag vanaf de CES in Las Vegas het Peugeot Inception Concept. Een studiemodel wat laat zien hoe nieuwe modellen van Peugeot er vanaf 2025 uit gaan zien. Ontwikkelt vanuit een nieuwe filosofie over het merk en zijn toekomstige berijders. Meest opmerkelijk, maar eigenlijk ook volstrekt logisch, is dat je ziet dat dit Peugeot Inception Concept een opvolging is van het design van de laatste modellen, met name van de Peugeot 408.

Peugeot Inception Concept is scherper, meer futuristisch, krachtiger ook. Als je hem vanuit alle hoeken goed bekijkt zie je in alles Peugeot, volstrekt herkenbaar. Het is naar de toekomst kijken vanuit de bestaande context. Daardoor is het Inception Concept ook geloofwaardig. Geen overdreven design waarvan je nu al zegt: ‘Dat gaan ze toch niet op de markt brengen.’ Het Peugeot Inception Concept oogt daardoor realistisch, waarbij de i-Cockpit nog wel in wat blauwe wolken gehuld is. Maar ook hiervan weten we dat Peugeot zomaar het stuur echt volledig kan vervangen.

Het meest opvallende design element is echter de enorme voorruit die lijkt te verdwijnen in de motorkap. Het is een detail waarvan je afvraagt hoe dit vertaald gaat worden in de toekomstige modellen.

Naast het ontwerp, wat duidelijk een doorontwikkeling is van de huidige designtaal, is het belangrijkste natuurlijk de onderliggende techniek en alle nieuwe features die passen bij een studiemodel dat naar de toekomst durft te kijken. In het geval van het Peugeot Inception Concept begint die toekomst in 2025.

Peugeot Inception Concept
Peugeot Inception Concept
In alles herkenbaar als een Peugeot
In alles herkenbaar als een Peugeot
No words
No words

De ambities zijn ongekend hoog

De toekomst is echter dichterbij, want de komende jaren komt Peugeot met vijf volledig nieuwe elektrische modellen op de markt. Dit kunnen dus ook vervangers zijn van de huidige modelreeks. Duidelijk is dat de weg naar de productie van alleen nog elektrische modellen nu vol wordt ingezet. De ambities zijn ongekend hoog want Peugeot wil rond 2030 de meest toonaangevende EV-brand zijn.

Met torenhoge ambities moet Peugeot denken buiten de bestaande kaders
Met torenhoge ambities moet Peugeot denken buiten de bestaande kaders

Stellantis DNA en het STLA Large-platform

De Peugeot Inception Concept is ontworpen op een van de vier toekomstige STLA ‘BEV-by-design’-platforms van de Stellantis Group. Die platforms zijn specifiek ontworpen voor toekomstige elektrische modellen. Het belangrijkste kenmerk hiervan is dat het passagierscompartiment van de Peugeot Inception Concept ook volledig nieuw ontworpen is, met als gevolg een compleet nieuwe ervaring voor passagiers.

De belangrijkste kenmerken van het STLA Large-platform

  • Het STLA Large-platform heeft het silhouet van een lage (1.34 meter) sedan met een lengte van exact 5 meter. Het platform maakt ook deel uit van de nieuwe uitstraling van PEUGEOT, die nog steeds in overeenstemming is met het DNA van het merk.
  • Dit nieuwe ‘BEV-by-design’ platform introduceert o.a. technologische modules die worden aangedreven door kunstmatige intelligentie.
  • De 100% elektrische Peugeot Inception Concept is uitgerust met 800V-technologie. Dankzij de batterij van 100 kWh kan hij 800 kilometer afleggen op één volle lading. Het energieverbruik is met slechts 12,5 kWh per 100 km bovendien bijzonder laag (overigens bijna ondenkbaar in 2023). De batterij laadt op met het equivalent van 30 km per minuut of 150 km in vijf minuten. Ook moet Peugeot Inception Concept via inductie kunnen worden opgeladen, wat het laden vereenvoudigt, aangezien er geen kabel noodzakelijk is.
  • Twee compacte elektromotoren, één vooraan en één achteraan, maken van de Peugeot Inception Concept een vierwielaangedreven auto. Het gecombineerde vermogen ligt dicht bij de 680 pk (500 kW). Een acceleratie van 0 naar 100 km/u in minder dan 3 seconden is mogelijk.
De grootste uitdaging, behoud van het DNA van Peugeot
De grootste uitdaging, behoud van het DNA van Peugeot

I-Cockpit the next generation

I-Cockpit inmiddels het handelsmerk van Peugeot en kent al jaren een stilzwijgende evolutie. Bij ieder nieuw model of model-update evolueert I-Cockpit. Belangrijkste pijlers zijn steeds meer functionaliteit en minimalistisch. Het is de uitdaging van het merk om dit te blijven perfectioneren. Maar het is ook de speeltuin van ideeën. Een omgeving die smeekt om creativiteit, die uitdaagt en intern waarschijnlijk altijd onder druk staat. De omgeving waar je als ontwerper nog kunt losgaan en je je moet verdedigen tegenover tradities.

Logisch dat bij het Peugeot Inception Concept de lat niet slechts een paar centimeter omhoog gaat maar eerder met een halve meter. De doorbraak die we hier zien, zit met name in het stuur. De vorm is typisch Peugeot en volstrekt denkbaar. Het Hypersquare besturingssysteem (het woord stuurwiel kan vanaf hier in de prullenbak) is het console waarmee vrijwel alle functies kunnen worden bediend. Het is de controller van een Playstation, vertaald naar de praktische omgeving van auto.

Even wegdromen in de verre toekomst

Het Hypersquare-besturingssysteem heeft een rond flexibel scherm (Halo-Cluster) op de achtergrond, dat rij- of infotainment informatie in 360° weergeeft. Vanaf hier duiken we wel even wat verder in de toekomst want ooit is het de bedoeling dat tijdens de overgang naar (deels) autonoom rijden de Hypersquare zich intrekt en er een groot panoramisch scherm uit de vloer komt om een nieuwe passagiersruimte-ervaring te bieden.

Je kunt over dit alles alleen maar opmerken: ‘doe het Peugeot, maak het waar’. Zeker wat betreft het Hypersquare-besturingssysteem. De ‘Halo-mode’ is nog wat meer bedoeld voor de playstation-fase. Het is een belangrijk statement naar een toekomstige nieuwe generatie van gebruikers. Een signaal dat je ze begrijpt en het moment dat je je daadwerkelijk wilt onderscheiden.

i-Cockpit volgens het Peugeot Inception Concept
i-Cockpit volgens het Peugeot Inception Concept
Het stuur als ultieme controller voor alle functies
Het stuur als ultieme controller voor alle functies
Peugeot Inception Concept
Peugeot Inception Concept

Share this post