Het autonieuws van vandaag wordt vooral gedomineerd door elektrische auto’s, nieuwe automerken vanuit Azië en nieuwe modellen betreft alles wat maar lijkt op een SUV. Dan zijn er nog de nodige performance auto’s. Maar een buitencategorie zijn de echte off-road modellen. Zeg maar de bovenkant van Jeep en alle merken die zich zo noemen, maar het niet zijn, en daarnaast de brute pick-ups.
In Amerika heel normaal maar bij ons struikelen we er nogal over. In ieder geval kom je altijd vanzelf uit bij een Ford, meestal een F-150 (in de VS hebben ze die ook in een XL en XXL-uitvoering). En omdat Ford nu eenmaal nooit genoegen neemt met de middelmaat hebben ze van deze modellen ook een Raptor uitvoering. En die zijn van de buitencategorie.
In spreektaal praat je in alle gevallen over een Raptor, een naam die mede door de films van Jurassic Park een extra lading heeft gekregen. Bruut, krachtig, voor niets bang en ga zo maar door. Officieel praten we over een Ford Ranger Raptor, de kleinste van de gehele serie maar nog steeds een pick-up uit de buitencategorie. En vandaag is het party-time, The day of the Raptor en gaan we kennismaken met een auto die voor niets bang is, hoe extreem het landschap ook is. Als berijder kun je maar één ding doen, je volledig overgeven aan alles wat deze Ford tot een Raptor maakt.
Ford komt in 2023 op de markt met een nieuwe generatie Ford Ranger Raptor, inmiddels de tweede generatie. Nederlanders moeten we even teleurstellen want hij is niet ontworpen voor ons volledig platte landje met mooie asfaltwegen, ook al woon je als boer ergens op godvergeten plekje. Er is altijd wel een mooi weggetje ernaartoe. De Raptor is aldus Ford specifiek ontworpen om de woestijn, de bergen en alles daar tussenin te trotseren. Dat je er ook caravan mee door het slip van de wadden kunt trekken is bijzaak, maar het kan wel. Het is dat de Domtoren kaarsrecht omhoog staat anders was het een optie geweest.
Het is 2022 maar de Raptor is modeljaar 202. Lucky bastards die hun naam eer aan doen kunnen hem dit jaar al wel voor de deur hebben staan. Waarschuw wel de buren want je redt het niet met slechts één parkeerplaats. Het goede nieuws voor de buren is dan wel weer dat de nieuwe Ranger Raptor een standje Quiet heeft waardoor prioriteit aan stilte wordt gegeven boven prestaties en geluid-spektakel, zodat je bij vertrek in de vroege ochtend je buren niet uit hun bed blaast.
De nieuwe Ranger Raptor toont aan dat we bij dit soort performance auto’s off-road nog wel even door kunnen. Letterlijk een beest van een auto waar brute krachten zijn voorzien van de nieuwste technologie om zijn prestaties nog meer te optimaliseren.
Alles is opgehangen aan nieuwe 3.0-liter EcoBoost V6-twin-turbo benzinemotor met een vermogen van 292 paarden en een koppel van 491 Nm. Voor de echte kenners: Deze benzinemotor heeft een grafiet-ijzeren cilinderblok en is ongeveer 75 procent sterker en tot 75 procent stijver dan het ijzer dat wordt gebruikt in traditionele gietstukken. Verder heeft hij wat hightech skills uit de racerij door een anti-lag systeem toe te voegen dat vertraging elimineert en zorgt dat de motor toch veel trekkracht levert. De motor is al even speciaal en is geprogrammeerd voor de afzonderlijke turbodruk profielen voor elk van de tien versnellingen (tien-traps-automaat).
De Ranger Raptor heeft een elektronisch geregeld actief uitlaatsysteem. Afhankelijk van de vier rijmodi wordt het motorgeluid van de Ranger Raptor omgezet naar het geluid dat past bij het rij-scenario.
Voor het echt zware werk om een Ford Ranger Raptor goed te testen heeft Ford een mooi plekje gevonden in het off-road Experience centre Les Comes (Catalunya). Op dit pretpark voor off-road specialisten is er alle ruimte voor welke denkbare praktijktest dan ook.
De Ranger Raptor laat je kiezen uit zeven rijmodi, waaronder zelfs de op rallyrijden georiënteerde Baja-modus, die de elektronische systemen van de auto afstemmen op extreem prestatievermogen voor terreinrijden op hoge snelheid.
Het wordt allemaal even anders als we de grindwegen verlaten en de natuur met grote rotsen de volgende uitdaging is. Dan is er meer mogelijk om de skills van de Raptor te ervaren. Elektronisch hebben we de volgende smaken:
Hier kun je wat uitleg betreft helemaal op los lopen hoe dat allemaal precies werkt, maar hopelijk zeggen de volgende beelden genoeg.
Om de sportieve aspiraties van de Ranger Raptor te verbeteren is de wielophanging compleet opnieuw ontworpen. Dat geldt ook Raptor-specifieke bevestigingen en verstevigingen voor elementen zoals de C-stijl, laadbak, reservewiel en de stootbumper.
Nieuwe specifieke FOX Live Valve-schokdempers die gevuld zijn met een mengsel van olie en Teflon, de grootste die ooit in een Ranger Raptor zijn toegepast, zorgen voor een nog betere positie gevoelige demping die samen met slimme software weer zorgt voor een perfecte balans tussen comfort, controle, stabiliteit en tractie op en naast de weg. Ze zorgen in grote mate voor de magic van de Raptor. Iedere seconde worden 500 tests uitgevoerd die meedenken om in alle extreme omstandigheden het contact met de ondergrond te optimaliseren.
Ook aan de onderkant zijn nogal wat ingrijpende beschermingsmaatregelen aangepakt voor verbeterde capaciteiten in ruw terrein beter te benutten. Zo is de beschermplaat (vervaardigd van 2,3 mm dik staal) onder de voorzijde is bijna twee keer zo groot als die onder de standaarduitvoering van de nieuwe Ranger.
De nieuwe Ranger Raptor is ook voorzien van Trail Control, een cruisecontrol voor in het terrein. Hiermee kun je snelheid tot 32 km/u instellen, waarna de auto het versnellen en vertragen zelf regelt terwijl je als bestuurder je veel beter kan concentreren op het sturen in moeilijk terrein.
Afhankelijk van de rijmodus wordt een aantal elementen aangepast: van de motor en transmissie tot aan de gevoeligheid en instellingen van de ABS, tractie- en stabiliteitscontrole, de bediening van de uitlaatkleppen en de reacties op de besturing en het gaspedaal. Achter het stuur verandert ook de weergave en kleuren van de meters en de voertuiginformatie in het dashboard.
Vooral off-road liefhebbers zullen blij zijn dat de nieuwe Ranger Raptor is voorzien van permanente vierwielaandrijving met een elektronisch geregelde tweetraps-tussenbak die werkt in combinatie met zowel voor als achter een sperdifferentieel.
Wie een Range Raptor gaat aanschaffen wil er vanzelfsprekend ook mee kunnen pronken. Dat ie een mooi geluid heeft weten we al maar ook z’n uiterlijk mag best een beetje opvallen. Als je van de buitencategorie bent moet je dat ook laten zien.
Een Raptor herken je o.a. aan de uitgebouwde wielkasten en C-vormige koplampen. De opvallende letters F-O-R-D op de grille en een indrukwekkende bumper. De verbrede wielkasten bieden plaats aan stoere 17-inch velgen, voorzien van specifiek voor de Raptor ontwikkelde all-terrainbanden. De opvallende stroeve treeplanken van gegoten aluminium passen bij dit type terreinauto’s en mogen niet ontbreken
De oorsprong van de naam Raptor ligt in Noord-Amerika. Ford gebruikt deze naam voor zijn high-performance pick-ups en SUV’s. De eerste was de F-150 SVT Raptor uit 2010, die was ontwikkeld voor off-roadrijden op hoge snelheid. De door Ford Performance ontwikkelde Ranger Raptor werd vanaf 2018 ook buiten Amerika op de markt gebracht, waaronder in Europa. Onlangs kondigde Ford Performance in Noord-Amerika ook de Bronco Raptor, een sportieve SUV, en de in beperkte aantallen te produceren Bronco DR woestijnracer aan.