Toyota heeft deze week in Barcelona de nieuwe Toyota Aygo X gelanceerd. Een nieuw model in het zogenaamde A-segment van kleinere auto’s. En daar valt best veel over te zeggen. Laten we eerst maar eens het over de naam hebben. Op de achterkant van deze nieuwe urban citycar van Toyota lezen we Aygo X. Hier begint even de verwarring want het is de bedoeling is dat we deze nieuwe Toyota uitspreken als Aygo Cross. Het is dus een Cross. Welke marketing keuze hier is gemaakt is in ieder geval verwarrend. Voor de consumentenmarkt, voor de zoekresultaten in Google en eigenlijk voor iedereen. Wij houden het voorlopig dus maar op de Aygo X wat je anders mag uitspreken.
En ander onderwerp is dat het grootste automerk ter wereld met een brede glimlach een nieuwe compacte auto onder in de markt durft weg te zetten, daar waar andere merken zich juist terugtrekken uit dit marktsegment. Toyota zal dit landschap goed hebben geanalyseerd en tot de conclusie zijn gekomen dat hier nog steeds een enorm marktpotentieel ligt. De keuze is opvallend. Waar in het verleden een samenwerking was met Peugeot en Citroen (twee merken die dus uit dit segment zijn gestapt) is nu gekozen om het volledig in eigen huis te houden.
De Aygo X lift mee op het platform van die andere populaire Toyota, de Yaris. Het is een smart move kun je zeggen. Als deze goed uitvalt, en die tekenen zijn er nu al, dan zullen genoeg automerken zich achter de oren gaan krabben of zij inderdaad de juiste keuze hebben gemaakt. Want die voornamelijk gebaseerd op de minimale winstmarges.
Nu raakt de Aygo X marketingtechnisch dus het A-segment aan maar wie de auto ziet en er even mee gaat rijden begrijpt al snel dat dit een serieuze concurrent wordt voor heel wat meer andere modellen. De Aygo X ziet er prima uit, heeft een meer dan indrukwekkend pakket met veiligheidssystemen die bij vrijwel alle merken echt een upsell zijn en heeft ondanks de 1.0 liter motor ook daar nog een prima rapport.
Wie de uitvoeringen van beide auto’s (Aygo en Yaris) naast elkaar zet en daar ook de prijslijst naast gaat leggen zal zien dat Toyota bij iedere stap van 1.000 euro een auto in de aanbieding heeft. Daarmee concurreren de auto’s niet met elkaar maar bieden ze de consument genoeg variatie om uit te kiezen. Uiteindelijk zal het de consument van vandaag een worst wezen of je auto een A of B segment uitvoering is. Dat kenmerk leeft veel meer bij de merken zelf en wordt ook nog steeds door de media gebruikt. Als consument kijk je naar je budget en welke auto’s je daarbinnen aanspreken.
Toyota gaat dit spel dus spelen met twee troefkaarten. Concurrentie is er natuurlijk van de Kia Picasso en vanuit Stellantis waar Fiat met z’n Panda en de 500 nog steeds een volop aanwezig is. De joker in het spel is dat Toyota 10 jaar garantie durft af te geven op deze nieuwe Aygo. Dan moet je heel zeker van je zaak zijn.
De cijfers over verkochte aantallen van auto’s geven na twee jaar Covid-19 een heel ander beeld als die van daarvoor. Thuiswerken is een ding geworden en zal vanaf nu wel degelijk het bedrijfsleven in grote mate beïnvloeden. En dat heeft een grote impact op met name de leasemarkt. Niet ieder bedrijf zet zomaar iedereen in een leaseauto die ook nog eens een flinke bijtelling oplevert, zeker in ons landje waar de auto toch vaak de melkkoe is.
Het nieuwe alternatief heeft een naam, private lease. Nooit eerder was private lease zo populair en alles wijst erop dat dit alleen maar zal toenemen. Toyota zet de nieuwe Aygo weg voor een bedrag vanaf 249 euro in de maand hetgeen neer komt op zo’n 8 euro per dag.
Als je dit bedrag weg zet tegenover het nieuwe model en de standaarduitrusting dan hoef je echt geen kenner te zijn om te beseffen dat dit een ijzersterke propositie is in dit marktsegment. Veel voor weinig past hier niet zo omdat het in letterlijke zin nog steeds over een aanzienlijk jaarbedrag per jaar gaat. Dat je er veel voor terugkrijgt is inderdaad dan mooi meegenomen.
De Toyota Aygo X is uitgerust met een groot aantal passieve en actieve veiligheidssystemen die vanaf het instapmodel standaard aanwezig zijn. Deze omvangrijke veiligheidsuitrusting heeft vanaf nu de nieuwe overkoepelende naam Toyota T-Mate. Zo zijn o.a. een Pre-Collision System (PCS) met voertuigdetectie actief op hogere snelheden, Pedestrian Detection (voetgangersdetectie overdag en bij duisternis), Cyclist Detection (fietsersdetectie), Adaptive Cruise Control, automatisch grootlicht en verkeersbordenherkenning allemaal standaard. Net als Lane Departure Alert, Lane Trace Assist en Emergency Steering Assist.
Het is een mondvol en absoluut indrukwekkend te noemen voor dit marktsegment. Het is duidelijk een bewuste keuze van Toyota geweest om deze Aygo zo veilig mogelijk op de weg te krijgen tegen een zo’n scherp mogelijke prijs.
Wie een Aygo X gaat aanschaffen krijgt een uiterst compacte auto met een modern uiterlijk en een zeer complete uitrusting. De binnenruimte is zeldzaam en komt visueel niet overeen met de buitenmaten. Dat klinkt dubbel maar hij is echt zeldzaam ruim. Zijn introductieprijs is scherp (vanaf 15.995). Wil je net wat meer luxe tot aan een elektrisch opvouwbaar canvas cabriodak, wel heel erg leuk, moet daarvoor wel behoorlijk voor bijbetalen.
We gaan zeker nog een keer wat langer met deze nieuwe troefkaart van Toyota rijden. Een ding is echter zeker, de markt heeft er een leuke compacte nieuwkomer bij in het A-segment en dat dus voor 8 euro per dag. Hij staat inmiddels al een week bij de dealer. Ik vind het een stoere keuze.