De Hyundai Ioniq 5, het is het nieuwe gezicht van het Zuid-Koreaanse merk maar misschien nog wel veel meer dan dat. De Ioniq 5 is ook het gezicht van een nieuwe generatie van moderne toekomstgerichte elektrische auto’s. En dat doe je niet met een generiek design. Wanneer je als merk wil opvallen doe je dat natuurlijk met klinkende specificaties, maar nog meer dan ooit met een aansprekend design. Je moet gezien worden en dat hebben ze bij Hyundai heel goed begrepen. De Hyundai Ioniq 5 is in alle opzichten een opvallende auto.
Misschien is hij voor een klassieke autoliefhebber zelfs wel een beetje te modern maar tijden veranderen. Hyundai heeft met de Kona al een ijzersterke troef in de markt en daar is de Ioniq 5 de overtreffende trap van. De beloftes mogen er zijn, dit is de auto waarbij de discussie over range niet langer relevant is.
Tijdens de aankondiging (alweer een jaar geleden) was het lijstje met specificaties indrukwekkend te noemen. Het nieuwe E-GMP-platform van de IONIQ 5 zou zowel gebruik kunnen maken van een 400- als 800-volt laadinfrastructuur zonder dat daarvoor extra componenten of adapters nodig zijn. Met een snellader van 350 kW is de IONIQ 5 in slechts 18 minuten op te laden van 10 tot 80 procent batterijcapaciteit. En in amper vijf minuten opladen heb je alweer genoeg power om zo’n 100 kilometer extra actieradius te krijgen. Met dit soort prestaties krijgt elektrisch laden, en rijden, een andere dimensie.
Veel hangt echter af van de beschikbaarheid van snelladers en de capaciteit van het netwerk. Tijdens onze testweken met deze Ioniq 5 hadden we wat dat betreft nogal wat wisselende resultaten.
De Ioniq 5 heeft een uitgesproken strak en modern design. Ook al zou de vorm geïnspireerd zijn op de oude Hyundai Pony. De echte Hyundai fanaat zal er met de nodige creativiteit overeenkomsten in zien. Wij houden het toch maar wat meer bij een futuristische ontwerp, anders doen we de designers echt te kort. De auto is op dit moment nog een echte headturner en krijgt sowieso veel bekijks. Aan alles is duidelijk te merken dat dit wel een futuristische auto is.
De Ioniq 5 is een moderne auto, voorzien van veel high-tech. Hyundai heeft, t.o.v. haar historie, op alle punten een forse inhaalslag gemaak. Dat geldt voor het design maar zeker ook voor slimme toepassingen, want alle denkbare rij-ondersteuning is standaard aanwezig.
Bij de introductie werd al aangegeven dat er ongekend veel ruimte is in de auto en dat is in werkelijkheid ook echt zo. Niet dat je verdwaalt in de auto maar vanaf iedere zitplaats valt de die ruimte echt op. Datzelfde geldt ook voor de opbergvakken die in ruime mate aanwezig zijn.
Dat je je telefoon op 3 plaatsen kunt opladen geloven we inmiddels wel. Vrijwel alle nieuwe auto’s hebben voldoende USB aansluitpunten of draadloze laadplekjes. Wil je echter je Macbook ook even voorzien van wat extra power dan hebben we vrijwel altijd een issue. Dat lijkt gelukkig voorbij te zijn in de Ioniq 5 al moet je daar wat extra voor betalen. Doe je dit dan heb je de beschikking over een gewoon stopcontact onder de achterbank. Wil je meer als je laptop opladen en bijv. ook onderweg nog even wat worstjes op een elektrische BBQ gooien dan kan dat ook. Met een speciale omvormer die op je stekkeringang aan de buitenkant aansluit, kun je daar gebruik maken van een 220 V aansluiting met voldoende vermogen die wordt gevoed door de energie van je accupakket.
Uiteindelijk moet het mogelijk zijn om ook een andere EV even wat extra power te geven. We hebben dat laatste echter niet getest. Dat geldt ook voor de optie om de opgeslagen energie van de auto terug te geven aan je woning. Later dit jaar komen we op dit onderwerp zeker terug.
Hyundai heeft een nieuwe toepassing gevonden voor de bekende flippers (paddles) waarmee je normaliter handmatig kunt schakelen in je automaat. In de Ioniq 5 zijn ze echter bedoeld om je actieradius te maximaliseren. Je kunt er namelijk de mate van remgeneratie mee aanpassen tot een niveau dat deze zelfs helemaal uit staat (geen aanrader overigens). Zet je hem op maximaal dan bij stadsritjes je actieradius zelfs toenemen. Je moet er echt even mee spelen hebben we gemerkt maar het werkt fantastisch goed.
Duidelijk is dat de Ioniq 5 een regelrechte hit is voor Hyundai. Zijn grootste concurrent is zijn zusje (of moeten we broer zeggen), de KIA EV6. Het zijn twins maar dan toch ook weer net niet. Wat ze delen is het platform en de techniek, maar beide merken hebben daar wel duidelijk hun eigen identiteit aan verbonden.
De Hyundai Ioniq 5 is leverbaar met twee verschillende batterijpakketten. Afhankelijk van de grootte van batterijpakket, respectievelijk 58 of 73 kWh kun je rond de 380 of 480 km rijden. Dat zijn getallen waar je mee thuis kunt komen. Haalt je EV deze afstand en kun je onderweg gebruik maken van snelladers en heb je thuis ook nog eens een laadsysteem dan heb je als EV-rijder een onbezorgd leven en ga je het woord laadstress nooit begrijpen.
Waar het allemaal nog een beetje wringt is bij het snelladen. Kun je onderweg gebruik maken van de 300/350 kW snelladers dan kan de laadsnelheid zomaar oplopen tot boven de de 230 kW. Dat betekent dat binnen een aantal minuten de voor jouw benodigde capaciteit duracell energie naar binnen wordt gezogen. Snelladen zoals het bedoeld is.
In praktijk hebben we dit helaas nog niet meegemaakt. In veel gevallen lag de laadsnelheid ergens tussen de 75 en 125 kWh. Nog steeds voldoende maar dan ‘hang’ je wel wat langer aan de stekker. Soms gebeurde het ook dat de laadsnelheid heel snel terugliep. Een antwoord hierop hebben we niet. Onze Ioniq is na de review periode uitvoerig getest en was verder prima in orde. Het is ook vrijwel onmogelijk om hier een harde verklaring voor te geven omdat er te veel omgevingsfactoren zijn die het (snel)laden kunnen beïnvloeden.
Wat veel belangrijker is dat de Ioniq ook rijdt wat hij belooft. Dat betekent dat normaal gebruik, met ook soms snelheden van 120 tot 130 km/uur op de snelweg, nauwelijks van invloed waren op de potentiële range. Rijden met de Ioniq 5 is wat dat betreft in alle opzichten geweldig.
Het instapmodel van de Ioniq 5 met het kleinste accupakket heeft een prijs vanaf 43.500 euro. Deze uitvoering heeft alleen een elektromotor boven de achteras. De 170 pk (350 Nm) is ruim voldoende om er moeiteloos een caravan achter te hangen. Aan de bovenkant van de Ioniq 5 modelreeks vind je een vierwielaangedreven krachtbron met maar liefst 305 pk (605 Nm). De prijs van dit topmodel ligt rond de 54.500 euro. De Ioniq 5 is in alle opzichten een stevige concurrent op de EV markt. Ook voor heel wat EV’s die vaak ook nog eens aanzienlijk duurder zijn. Of de Ioniq 5 een succes wordt? Dat bepaalt uiteindelijk de consument, maar de toekomst lijkt veelbelovend.
Dat de Ioniq 5 hoog ging scoren bij de Auto van het Jaar verkiezing was van te voren al voorspelt. Het was echter de Kia EV6 die met de prijs ervan door mocht gaan. De prijs blijft dus in de familie. Voor Hyundai als merk is het een geweldige prestatie, want voor zover wij weten is het nog niet eerder gebeurd dat twee nagenoeg identieke auto’s in de top 3 eindigden. De Renault Megane E-Tech Electric behaalde overigens de 2e plaats.