Het ging met Videoland, Netflix, Disney+ en Amazon Prime Video nog wel goed, maar het is enorm moeilijk om tussen alle streamingdiensten nog het bos te zien. Zeker nu we ook HBO Max en ViaPlay hebben en er ondertussen ook nog AppleTV+, Discovery+ en NPO Start is. Op zich is het allang niet meer zo dat mensen maar één streamingdienst hebben, maar het wordt met al die diensten bij elkaar wel een dure exercitie. Dat zien streamingdiensten ook en dit is wat ze eraan doen.
De nieuwe sleutel tot succes schijnt te zitten in reclames. Hoewel HBO Max het in Nederland niet heeft, is er in Amerika een goedkoper abonnement waarbij je wel commercials tussendoor te zien krijgt. Ook Disney+ komt nu met een goedkoper abonnement waarbij je wel reclames moet verduren. Ook dit is in eerste instantie alleen nog beschikbaar in de Verenigde Staten. Toch kunnen we op het gebied van entertainment wel stellen dat de Verenigde Staten vaak ons voorland zijn, dus dat dat ook op een bepaald moment naar Nederland komt, is aannemelijk. Bovendien heeft onze eigen streamingdienst Videoland het wel al, de optie om voor de helft van de prijs naar series te kijken met reclames tussendoor.
Dat zou fijn zijn voor bedrijven die van oudsher reclame maken op televisie. Hoewel er nog steeds veel naar televisie wordt gekeken, beginnen mensen zich wel vaker achter de oren te krabben: is het met al die streamingdiensten nog wel nodig om televisie te hebben? Dat komt niet alleen door Netflix, maar bijvoorbeeld ook door het feit dat je RTL4-programma’s kunt zien op Videoland en NPO-programma’s kunt terugkijken via NPO Start. Er is ook om die reden minder behoefte aan gewone televisie.
Bovendien is het televisielandschap enorm veranderd: er zijn steeds meer streamingdiensten bijgekomen en er wordt volop gepraat over de content die erop te vinden is. Series als Stranger Things, House of Cards en Orange is the New Black hebben sowieso gezorgd voor veel mond-tot-mond-reclame voor Netflix. Netflix wordt door velen gezien als de moeder der alle streamingdiensten en het is dan ook opvallend dat juist Netflix heeft gezegd dat het waarschijnlijk niet met die trend van reclames op de streamingdienst meegaat.
Het heeft tegen Reuters gezegd dat het op dit moment geen plannen heeft om een reclame-abonnement aan te bieden voor een lagere prijs. Wel geeft het aan dat dat niet in steen gebeiteld is: het kan in de toekomst dus nog wel veranderen. Logisch: als de concurrentie al je abonnees wegpikt door wel zulke abonnementen te doen, dan zal Netflix (met zijn startprijs van 8 euro) wel iets moeten doen. Het heeft al verschillende abonnementsmogelijkheden, maar die hangen vooral samen met hoeveel schermen je tegelijkertijd mag gebruiken. Wel wil Netflix eigenlijk dat de dienst altijd reclamevrij blijft.
Toch moet Netflix wel iets doen, want er zit nagenoeg geen groei meer in het aantal abonnees en ook de aandelen staan er lang niet zo goed voor als enkele jaren geleden. Het heeft dus wel echt last van de hevige concurrentie, naast dat de pandemie ook niet zal hebben geholpen met het maken van geweldige nieuwe content.
Waarschijnlijk gaat er dus de komende jaren ook bij Netflix wel iets veranderen, maar het is de vraag voor welke weg het gaat kiezen. Ook is het in Nederland nog afwachten of we inderdaad ook steeds meer streamingopties met reclames krijgen. Toch is het een beetje gek: streamingdiensten waren juist zo populair omdat je zonder reclame kon kijken, en nu zijn reclames misschien wel de redmiddelen van sommige diensten.