Ondanks het Cambridge Analytica-schandaal, de niet altijd even sterk optredende ceo Mark Zuckerberg en de vele ‘doorstuurposts’ over privacy en waarom je beter van het platform af kan gaan, heeft Facebook pas nu voor het eerst in zijn geschiedenis een afname in dagelijkse gebruikers.
Dat wijzen de cijfers van het vierde kwartaal van 2021 uit. Facebook is veel dagelijkse gebruikers kwijt, maar waaraan? De kans is groot dat dat is aan andere social media, want ondertussen blijft bijvoorbeeld TikTok maar groeien. Wat ook opvalt aan de cijfers, is dat de advertentiegroei ook minder groot is dan het bedrijf had geanticipeerd. De aandelen hebben een duik genomen van 20 procent (en dat is 200 miljard dollar dat in één keer is verdwenen).
Het grootste probleem is de Verenigde Staten, waar Facebook 1 miljoen dagelijkse gebruikers verloor. Dat is erg lastig, want juist de Verenigde Staten is één van de belangrijkste markten voor adverteren voor Facebook. Tegelijkertijd lieten WhatsApp en Instagram, andere bedrijven van moederbedrijf Meta, in het vorige kwartaal ook geen geweldige cijfers zien: daar was geen groei te bespeuren. Waarschijnlijk ligt het vooral aan de jonge gebruikers, die zeker door het toch wat stilstaande Facebook vaker uitwijken naar onder andere TikTok.
Niet dat Facebook nu meteen moet worden doodverklaard, want het bedrijf ging in dagelijks actieve gebruikers van 1,930 naar 1,929 miljard. Bovendien is het bedrijf momenteel druk doende met het metaverse, waardoor de innovatie waarschijnlijk vooral in dat platform zit, in plaats van van één van de oudste social media die we kennen. Bovendien verdient moederbedrijf Meta nog steeds bakken met geld: het harkte 40 miljard dollar aan winst binnen vorig jaar. Dat verdient het vooral door de advertenties.
Tegelijkertijd heeft Meta veel kostenposten, vooral nu het zich buigt over het metaverse. De augmented- en virtual reality brillen die worden gemaakt, de verdere initiatieven rondom het metaverse en Quest kosten veel geld. De Reality Labs-divisie, wat praktisch het metaversegedeelte is van Meta, verloor 10,2 miljard dollar in één jaar tijd, tegen een omzet van 2,3 miljard dollar. Zou de VR-bril die het later dit jaar wil gaan uitgeven gaan helpen? Het wordt nogal een high-endtoestel, dus de verwachting is dat veel mensen daar zeker in coronatijd helemaal geen geld voor beschikbaar hebben.
Nogmaals, het feit dat de dagelijks actieve gebruikers zo teruglopen, hoeft niet de dood van het platform te betekenen. Wel breekt er een spannende tijd aan voor Zuckerberg en co, want het kan tussen nu en de echte aftrap van het metaverse eigenlijk juist meer geld gebruiken voor de ontwikkeling, in plaats van minder. Blijft het slechts bij een wat moeilijke tijd voor Facebook, een soort stilte voor de metaversestorm, of kan Meta het tij keren voor zijn platform waar het allemaal mee begon?