10.11.2021
Social Media

Zo is Pinterest voor bedrijven heel interessant

By: Laura Jenny

BlogSocial Media

In ons drieluik over Pinterest zijn we deze week toegekomen aan Pinterest voor bedrijven. Hoewel het soms lijkt alsof Pinterest juist heel persoonlijk is, is het goed inzetbaar voor organisaties: of ze nou commercieel zijn of niet. Je bereikt er namelijk alsnog een groot publiek mee. Dit is hoe je Pinterest voor je laat werken.

Pinterest voor bedrijven

In Nederland zijn er miljoenen mensen actief op Pinterest en mensen gebruiken het om bijvoorbeeld inspiratie te vinden voor hun bruiloft of informatie in te winnen over een bepaald onderwerp. Als je bijvoorbeeld fotograaf bent of kok, dan is het dus heel slim om jezelf te laten zien op Pinterest. Maar ook voor heel andere typen bedrijven kan Pinterest erg interessant zijn.

Wat heel belangrijk is voor een zakelijk Pinterest-account, dat is dat je je website erop zet. Zo kunnen mensen die via jouw pins bij je profiel terechtkomen meteen door naar de plek waar jij professioneel gezien te vinden bent. Uiteraard is het vervolgens zaak dat je borden maakt met duidelijke namen die je makkelijk kan vinden vol met pins. Tegelijkertijd moet je het ook andersom doen: zorg dat de afbeeldingen op jouw website ook heel pinbaar zijn. Het loont de moeite om dus wat meer aan je website toe te voegen, zoals blogs met afbeeldingen voor meer Pinterest-roem.

Rich pins

Uiteraard is het essentieel dat je foto’s op Pinterest er geweldig uitzien. Pinterest is een enorm visueel platform waardoor fotografie nog meer in de spotlight staat dan de verdere informatie die misschien achter een pin schuilgaat. Denk naast foto’s ook aan video’s, want korte video’s zijn ook altijd populair. Je kunt ook rich pins gebruiken, die gelinkt zijn aan je website en automatisch worden bijgewerkt. Het moet dan wel vallen in de categorie: product, recept of artikel.

Net als bij andere social media is het bovendien belangrijk dat je zelf actief bent. Pin relevante content die bij jouw bedrijf past, reageer op mensen die onder jouw Pins reageren en reageer op de Pins van anderen. Zeker als je regelmatig terugkeert op Pinterest en actief Pint en reageert op gezette tijden, dan zal je merken dat je merk steeds beter opvalt. Het is ook mogelijk om te adverteren op Pinterest met ‘promoted pins’ en koopbare pins. Dat laatste zijn pins die zijn voorzien van een betaalknop waardoor mensen het product erop meteen kunnen aanschaffen.

Heel veel Pinnen

Het is echter de moeite waard om niet meteen met geld te gooien, maar eerst een reputatie op te bouwen op het platform. Vaak is dit veel effectiever dan geld spenderen, omdat het een duurzamere manier is om jezelf bekend te maken op Pinterest. Vooral de regelmaat van posts en de inhoud ervan, plus het reageren op anderen, dat blijft essentieel voor ook dit social medium. Sommigen zeggen dat de sweet spot 5 tot 15 Pins per dag (!) is, dus het is wel een heel arbeidsintensief medium. Het voordeel is wel dat Pins vaak nog jaren kunnen rondzwerven op het platform, dus ook als het niet direct helpt, dan kan het in de toekomst van pas komen.

Lekker aan de slag gaan dus, met een zakelijk account voor Pinterest (tip: het is ook mogelijk om een persoonlijk account om te zetten in een zakelijk account). Vervolgens gebruik je als bedrijf Pinterest eigenlijk ongeveer hetzelfde als particulieren en als andere social media, waarbij het eventueel nog wel de moeite loont om naar rich pins te kijken. Zorg tot slot dat je vooral verticale foto’s gebruikt (het liefst 2:3), want mensen bekijken ze voornamelijk op hun verticale smartphone. Happy pinning!

In deze serie verschenen:

Share this post