Misschien durf je nu de pandemie wat minder hevig is weer eens een stedentrip te doen in Europa. Is het je al opgevallen dat je daar op het Franse trottoir of gewoon de stoep struikelt over de elektrische stepjes? In grote Nederlandse steden hebben we inmiddels wel deelscooters, maar hoe zit het met de elektrische step?
In Nederland is de e-step een vreemde eend in de bijt. Ze zijn gewoon te koop in de winkel, maar sommige elektrische steps zijn illegaal en sommige zijn legaal. Helaas geldt voor de meeste steps dat ze hartstikke illegaal zijn. Je mag er niet de openbare weg mee op. In veel gemeenten worden de stepjes inmiddels wel gedoogd, maar ook weer niet zodanig dat deelscooterbedrijven hun intrede (kunnen) doen. Bovendien krabben veel consumenten zich ook achter de oren, want raak je betrokken bij een ongeval met je officieel illegale voertuig, dan kun je je niet beroepen op je verzekering.
Dat de elektrische step in veel andere landen wel is toegestaan, dat komt omdat er in principe overkoepelende Europese wetgeving geldt die voorschrijft dat de elektrische step is toegestaan. Je mag alleen als land je eigen beleid bepalen en het Ministerie van Infrastructuur en Waterstaat denkt dat de stepjes vallen onder de bijzondere bromfietsen, gekeken naar de werking ervan. Helaas heeft dat ene ongeluk met die Stint (een soort elektrische bakfiets) ervoor gezorgd dat de zorgen rondom de veiligheid van elektrische voertuigen enorm zijn toegenomen. Mede daarom zou het zo lang duren voor er in Nederland goed beleid is voor deze stepjes.
Sommige e-steps mogen wel, omdat ze dan alleen trapondersteuning hebben. Je moet je elke vijf seconden afzetten van de grond. Denk maar aan de ebike: die mag als hij trapondersteuning heeft tot 25 kilometer per uur, maar heb je een gashendel, dan wordt het alweer meer een bromfiets. En wel een bijzondere bromfiets, wat betekent dat je hem alleen binnenshuis (?!) en op gesloten eigen terrein mag gebruiken. Zelfs als ze allebei maar 25 kilometer per uur gaan. Want in het buitenland gaan de meeste e-steps ook maar 25 kilometer per uur. Tenminste, zo ‘maar’ is dat niet, want zeker in de drukke straten van hoofdsteden is dat een flinke vaart.
Er wordt wel gekeken of we de wetgeving in Nederland kunnen veranderen, waardoor de lichte elektrische voertuigen (LEV’s) wel toe kunnen staan. Er wordt echter verwacht dat die pas in 2023 zal worden ingevoerd. De regeling wordt pas begin 2022 naar de Tweede Kamer gestuurd. We verwachten er dan dus ook pas meer nieuws over te kunnen melden: en dan is de wetgeving nog niet eens rond…
Het ligt overigens niet alleen aan de wetgeving waardoor e-steps zo’n heikel punt zijn in ons land: het is ook een overheid die het moeilijk vindt om in te schatten hoe goed mensen omgaan met dit soort voertuigen. Onze kleine straten die vaak al vol zijn met fietsen en auto’s, lenen zich uiteindelijk ook iets minder goed voor nieuwe snelle voertuigen, dus er zal sowieso naar onze infrastructuur moeten worden gekeken, iets wat bijvoorbeeld een merk als VanMoof ook al enige tijd predikt. Wie weet hoe we er over twee jaar bijrijden, bijlopen en bijsteppen…