Wie vandaag de dag op zoek is naar een e-bike kan het wel eens lastig hebben. Niet omdat er zo weinig aanbod is, maar omdat er juist zoveel keuze is. Wil je iets anders dan de gemiddelde Stella, Gazelle of Batavus, dan kun je gaan voor een VanMoof of een Cowboy 4. Maar als je écht iets anders wilt rijden, dan zijn de fietsen van Super 73 een heel stoer alternatief.
Super73 is een merk uit Californië en haalt de inspiratie voor haar e-bikes uit vintage motoren van de jaren ‘70. Het merk bestaat sinds 2016 en heeft al meerdere modellen e-bikes op de markt gebracht. Ze zijn heel herkenbaar door de 20 inch grote banden die de fietsen door hun dikte meteen een stoer uiterlijk geven. De nieuwste fiets van het merk heet de Super73 ZX, die juist iets minder op een 70’s motorfiets lijkt dan de andere modellen. Hij doet meer denken aan een ouderwetse fiets uit je favoriete 80’s film.
Waar bij de andere modellen de batterij eruitziet als de “tank” van een motor, zit bij de ZX de batterij onder het zadel. Hierdoor is het (Banana)zadel een stuk langer, wat bijdraagt aan de gelijkenis naar de cruiser fietsen uit de jaren 80. Plus, het zit ook nog eens heel lekker. Je kunt daarbij zelf kiezen of je een beetje vooraan zit op je zadel alsof je op een brommer zit, of juist lekker achterover zit voor een meer cruiser-achtig gevoel.
De ZX is een directe opvolger van de ZG die in 2019 op de markt kwam. De verwachting is dat hij die helemaal vervangt, waardoor de ZX de goedkoopste fiets wordt van het bedrijf. Goedkoop is echter relatief, want je betaalt hier alsnog 2499 euro voor de stalen ros. Ten opzichte van de ZG is de ZX gelukkig een veel betere fiets. De batterij is beter, de fiets is groter en door een aluminumframe is hij lichter dan zijn voorganger. Daarnaast zijn er veel mogelijkheden standaard op de fiets, die je bij de ZG extra geld zou kosten. Ook is de ZX te koppelen met de app, waarover later meer.
De ZX is uitgerust met een 615Wh batterij die goed moet zijn voor ongeveer 60km fietsplezier. De motor is begrenst op 250w (zodat hij legaal te rijden is in Europa), maar heeft een peak output van 1350w.Dat is dan ook waar de Fietsbond problemen mee heeft en waardoor het meent dat de fietsen moeten worden verboden: deze fiets kan harder dan 25 kilometer per uur, waardoor de bond het niet echt meer als een fiets lijkt te zien. Niet dat Stella’s en Gazelles niet opvoerbaar zijn, maar op Super73 is dat wel iets makkelijker, want dat doe je door middel van de app.
Aan de andere kant zijn er ook duidelijk dingen weggelaten van de Europese ZX vergeleken met de Amerikaanse variant. Die heeft namelijk een Thumb-Throttle (duimgas), waarmee je de fiets als elektrische brommer kunt gebruiken. Hierbij hoef je dan niet te trappen, alleen met je duim op een knop te drukken. In Europa is de regel dat je elektrische fiets alleen maar trap-ondersteuning mag bieden. Daarom krijgen wij in Europa 10 versnellingen op de fiets, zodat je zelf ook nog een beetje moet trappen en niet in het luchtledige rondjes draait bent zonder spanning op de ketting. Overigens is de Amerikaanse versie niet in alles beter: die heeft namelijk geen verlichting, spatborden fietsbel of versnellingen.
Met de Super73-app kun je de fiets verbinden met je telefoon. In de app kun je de standaard dingen aflezen zoals: het total aantal gereden kilometers, het batterijpercentage, de huidige rit en de resterende kilometers die je nog kunt afleggen. Ook kun je met de app je verlichting in en uitschakelen, routes bijhouden en een navigatie starten die je dan kunt volgen op het schermpje op het stuur. Bijzonder is echter dat je de ‘offroad’-modus kunt inschakelen voor gebruik op privéterrein: hiermee kun je de fiets dan 45 kilometer per uur laten rijden. Net als alle andere mogelijkheden in de app is dit zeer duidelijk en makkelijk te vinden.
Als het zonnetje zich deze zomer laat zien, dan is het heerlijk om te gaan toeren met de Super73 ZX. Het is een opvallende fiets om te zien, hij zit heerlijk en ook zonder die 45-kilometermodus kun je er goed vaart mee maken. Zo kom je zelfs in tegenwind enigszins op tijd op je bestemming. En dat niet alleen: je arriveert ook nog eens op een eyecatcher van een e-bike.