Als klein landje zijn we behoorlijk groot in laadpalen. De infrastructuur voor het opladen van elektrische auto’s wordt in heel Europa beter, maar we lopen in Nederland wel voorop. ACEA, de Europese vereniging van autofabrikanten, berekende hoe we ervoor staan in Europa. Ze keken onder andere naar het aantal laadpalen omgerekend naar 100 kilometer aan wegen. Op de eerste plaats eindigt Nederland, met gemiddeld 47.5 laadpunten. Dat is bijna elke 2 kilometer een laadpunt. In ons land kun je met een elektrische auto wat dat betreft dus meer dan prima uit de voeten.
In Nederland mogen we het wat laadpunten betreft dan goed voor elkaar hebben, in Oost-Europa verplaats je je in een elektrische auto minder makkelijk. In Litouwen, Polen, Letland, Griekenland en Roemenië vind je 0.2 tot 0.5 laadpunten per 100 kilometer aan weg. Een gigantisch verschil met het aantal laadpalen in Nederland. Er zijn 10 landen in Europa die geen enkele laadpaal hebben per 100 kilometer. Al deze landen hebben een aandeel aan elektrische auto’s die lager is dan 3% (op Hongarije na). 18 leden van de EU hebben omgerekend minder dan 5 laadpunten.
Nederland prijkt bovenaan de lijst. We zijn een echte voorloper wanneer het om laadpalen gaat. In ons eigen land kun je inmiddels op bijna elke hoek van de straat je elektrische auto aan de lader leggen. Op de tweede plek staat Luxemburg (34.5), gevolgd door Duitsland (19.4), Portugal (14.9) en Oostenrijk (6.1).
In juli heeft de Europese Commissie voorgesteld dat de CO2-uitstoot van nieuwe auto’s flink omlaag gebracht moet worden. Dit betekent een verlaging van 55% in 2030 ten opzichte van 2021. Een ambitieuze doelstelling. Europese fabrikanten van auto’s brengen daarom steeds meer elektrische auto’s op de markt. Elektrisch rijden op grote schaal kan alleen mogelijk worden als de laadinfrastructuur daarop is ingericht. En precies dat lijkt nog een probleem te zijn in veruit de meeste Europese landen.
Het contrast tussen West- en Oost-Europese landen is groot. In Nederland vinden we bijna elke 2 kilometer een laadpunt, terwijl in Polen elke 250 kilometer een laadpaal staat.