Met de snelle transformatie van social media, zijn deze platformen veel meer geworden dan een tool om te chatten met vrienden. Social media zijn de nieuwe one-stop-shop: van inspiratie tot aankoop, de gehele customer journey kan plaatsvinden binnen het platform. Deze social commerce boom verandert de manier waarop consumenten shoppen en biedt daarmee enorme potentie voor merken, én events.
Augmented Reality op social platformen zoals Snap, biedt de mogelijkheid om unieke commerce ervaringen te creëren en op een geheel nieuw level met de gebruikers te connecten. Een virtuele wereld waar creativiteit en technologie samenkomen. Maar hoe maak je impact met AR? ComplexCon en Snap doen het voor.
ComplexCon is hét festival met de laatste trends op het gebied van de pop culture. Voor de aanwezige sneaker & fashion merken draait alles om het creëren van de ultieme customer experience, waarin inspiratie en commerce samengaan. Als groot internationaal podium biedt ComplexCon de wereld als eerste een kijkje in de toekomst met concrete toepassingen op het gebied van social shopping.
Als pioneer in zowel AR en social commerce nam Snap dit jaar het voortouw met AR take-over waarmee ‘Complexland’ tot leven kwam. Een next level activatie in zowel omvang als impact. Hiervoor werkte Snap samen met GoSpooky’s team van digital experts van het Augmented Reality team. Gebruikmakend van de Snap technologie, creëerde GoSpooky een interactieve, virtuele wereld bovenop het fysieke ComplexCon event, bestaande uit een drietal unieke AR-lenzen.
Via de AR-lenzen op het Snap platform kregen zowel fysieke festivalbezoekers maar ook fans vanuit huis, exclusief toegang tot de bijzondere shopping experiences. En met succes: de lens behaalde in totaal ruim 6 miljoen views. De stoked fans wisten hun weg naar Complexland te vinden; ze kwamen gemiddeld 4 keer terug voor meer. Niet alleen om codes voor exclusieve toegang tot nieuwste releases te bemachtigen, maar ook om daadwerkelijk producten te kopen. Een mooie case study die laat zien dat impactvolle AR-experiences leiden tot social shopping succes.
1. Met de 3D Virtual Map & Exclusive Drop Lens kregen festivalgangers exclusief toegang tot releases van sneakers & fashion. Geen lens, geen toegang. Tijdens een exclusieve ‘drop’ kwamen fysieke items in de ‘drop zone’ tot leven op je scherm. Fans betraden vervolgens een geheel nieuwe wereld, waar zij met zojuist bemachtigde unieke codes direct hun favoriete item konden kopen.
2. Met de slimme Global-Access AR Try-on Lens konden zowel fysieke festivalbezoekers als de fans thuis eerst de nieuwste sneakers, tassen en kleding virtueel passen. Deze slimme AR-technologie biedt enorme potentie voor social commerce. De speciaal ontwikkelde try-on lens geeft merken de mogelijkheid gebruikers wereldwijd deze virtuele shopping experience te bieden in de meest beslissende fase binnen het aankoopproces.
3. Sharing is caring! Na aankoop konden fans de bemachtigde items virtueel delen met de rest van de wereld via de speciale Celebration Lens.
Wil je zelf een kijkje nemen in Complexland? Ervaar de volledige AR take-over in deze sneak peek.
Wat is nu de sleutel tot succes met AR? Dit zijn GoSpooky’s tips voor het creëren van impactvolle AR-experiences.
Allereerst, AR kan op verschillende social media platformen leven. Elk platform heeft eigen, unieke eigenschappen. Wil je als merk of event effectief zijn in AR, formuleer dan duidelijk wie je wilt bereiken en met welke boodschap. Pas daarop je platformkeuze en concept aan.
De tweede tip: keep it simple. Binnen een AR-experience gelden nog weinig regels en verwachtingen rondom de gebruikerservaring. Er zijn inmiddels wel veel technieken en interacties mogelijk. Kies echter bewust voor één duidelijke manier van interactie.
Tenslotte, AR ís en blijft iets magisch. De beste experiences vertellen geen lineair verhaal zoals video dat doet. Ze dompelen de gebruiker onder in een unieke interactieve wereld, waarvan zij zelf de hoofdrolspeler zijn. Met de enorme potentie die de laatste social shopping trends biedt creëer je een next level customer journey die leidt social commerce succes.
Dit artikel is geschreven door: Mariette Huber, Growth Director bij GoSpooky.