Wie nog een papieren krant (gehad) heeft, die kent ze wel. De puzzels, sudoku’s en andere invulspelletjes, meestal op de tweede of derde pagina. Althans, zo herinner ik het mij. Tegenwoordig spelen we vooral op onze smartphone of online en worden de stapels papieren kranten bij verdeelpunten waar bezorgers in alle vroegte de kranten voor hun wijk ophalen steeds kleiner. De puzzeltjes zijn echter nog steeds een vast onderdeel.
Het is wellicht daarom dat de New York Times besloten heeft om de populaire woordgame Wordle te kopen. Het spelletje was, en is, dé hit van de afgelopen maanden. Wij kennen het natuurlijk als Lingo, dat jarenlang op de Nederlandse tv te zien was, gepresenteerd door onder andere wijlen François Boulanger en de inmiddels in de Tweede Kamer opgedoken Lucille Werner, maar dit ter zijde.
Hoeveel de New York Times voor Wordle betaald heeft, is niet exact bekend gemaakt. De krant meldt alleen dat het om een ‘lager 7-cijferig bedrag’ gaat. Meer dan een miljoen dollar dus, maar ook weer geen vele miljoenen. Valt nog best mee voor zo’n populaire game. Hoe dan ook, de bedenker, nou ja vooral ontwikkelaar, van Wordle, Josh Wardle, zal ongetwijfeld blij zijn met zijn succes. Hij maakte de game oorspronkelijk alleen voor zijn partner.
Inmiddels wordt het spelletje dagelijks door miljoenen mensen gespeeld. Dat kan, voor wie dat nog niet mocht weten, maar met maximaal één woord per dag. Verslaving symptomen van mensen die urenlang proberen een volgend level te bereiken, zoals je dat bij games als Angry Birds en CandyCrush ziet – om er maar eens twee te noemen – zijn dus niet aan de orde.
Volgens de New York Times past de aankoop van Wordle in de strategie van de krant die al sinds 1942 woordspelletjes publiceert. Het is dan ook de bedoeling dat Wordle gratis beschikbaar blijft. De vraag is wel of de krant de game in een later stadium niet gaat koppelen aan een abonnement. Om nieuwe abonnees te trekken dus. Dat zou jammer zijn natuurlijk.