Een paar jaar geleden werd het een grote hit, Carpool Karaoke. Bekende artiesten, zoals Adele, Paul McCartney en Coldplay, die in de ‘taxi’ van talkshow host James Corden plaatsnamen en zich al zingend naar hun bestemming lieten vervoeren. In Azië is Karaoke bijna net zo’n populair tijdverdrijf als een bioscoopje of terrasje pikken bij ons. Wat hebben deze twee feitjes met elkaar te maken? Welnu, Tesla heeft in China een Karaoke, of moeten we zeggen Caraoke, set voor in de elektrische bolide op de markt gebracht. Die bestaat uit twee karaoke-microfoons, de TesleMic, en de Leishi KTV karaoke-app. De microfoons zijn los te koop, de app wordt via een in-car update in de Tesla geïnstalleerd.
Ik moet eerlijk toegeven dat ik ook wel eens uit volle borst meezing wanneer ik in de auto zit als een van mijn favoriete nummers in mijn playlist voorbijkomt. Ik denk dat velen dat wel eens doen. Maar Karaoke, waarbij de clip met songtekst op het scherm van je auto afgespeeld wordt? Dat lijkt mij toch iets teveel, en te gevaarlijke, afleiding. Tesla, in China, vindt dat schijnbaar niet. En veel Chinezen met een Tesla schijnbaar ook niet. De eerste voorraad van de TeslaMic was in no-time uitverkocht. De verkoopprijs lag, omgerekend, op 167 euro. Inmiddels worden ze op marktplaatsen in China al aangeboden voor het drievoudige.
Tesla introduceerde ‘Caraoke’, zoals de software oorspronkelijk heet, in 2019 ook al in andere delen van de wereld, net zoals sommige games. Dat viel echter bij veel autoriteiten niet bepaald in goede aarde. Het aanbieden van entertainment in een auto is op zich niet nieuw, maar in een Tesla kon je je ook tijdens het rijden laten entertainen, of een spelletje patience spelen.
Uiteindelijk streeft Tesla er natuurlijk naar dat alle, en op z’n minst al haar, auto’s volledig autonoom rijden. Dan kunnen alle de inzittenden, inclusief de persoon die zich ooit de ‘chauffeur’ kon noemen omdat hij of zij het stuur en de pedalen bediende, zich met andere zaken bezig kunnen houden en niet meer zelf op de weg en het andere verkeer hoeven te letten. Puur technisch bekeken is dat al mogelijk, maar er kleven nog behoorlijk wat juridische en wettelijke haken en ogen aan voordat het zover is.