De strijd om het marktleiderschap in de luchtvaart gaat al decennialang tussen het Frans-Europese Airbus en het Amerikaanse Boeing. Beide fabrikanten hebben de afgelopen jaren zowel successen als tegenslagen gekend. Zo moest Airbus, veel eerder dan verwacht, afscheid nemen van het grootste passagierstoestel dat ooit gemaakt is, de A380. Bij Boeing zorgde het 737 MAX debacle voor nogal wat omzetverlies. Deze week heeft de Amerikaanse vliegtuigmaker nog een flinke tik te verwerken gekregen. De Australische luchtvaartmaatschappij Qantas gunde de order voor het vervangen van haar binnenlandse vloot niet aan Boeing, maar koos voor Airbus.
Op dit moment bestaat de binnenlandse vloot van Qantas voor het grootste deel uit toestellen van het type Boeing 737-800. De order die nu aan Airbus gegund is, betreft de levering van in totaal 134 nieuwe toestellen van het type A321 en A220 tussen 2024 en 2034. Zoals gebruikelijk bij luchtvaarorders is ook de bestelling van Qantas bij Airbus feitelijk een koopoptie. Voor 40 toestellen, 20 A321’s en 20 A220’s, is inmiddels een harde koop-toezegging gedaan door Qantas.
Hoeveel toetellen uiteindelijk definitief gekocht en afgeleverd worden, hangt ook af van de situatie op de luchtvaarmarkt. De coronacrisis die de wereld nu al bijna twee jaar in haar greep houdt, en waardoor in 2020 nauwelijks gevlogen en gereisd werd, heeft fabrikanten als Boeing en Airbus de nodige annuleringen, of uitstel, van orders opgeleverd.
Hoeveel geld er met de deal tussen Aibus en Qantas gemoeid is, wordt niet gezegd. De gemiddelde catalogusprijs van een A321 bedraagt zo’n 124 miljoen dollar. De A220 is met gemiddeld 76 miljoen dollar een stuk voordeliger, maar dat is dan ook een kleiner toestel met een dito bereik. Nu zal Qantas waarschijnlijk wel iets van een kwantumkorting krijgen omdat ze in potentie 134 toestellen afnemen, maar dat dit een miljardenorder is voor Airbus, dat is wel duidelijk.