Hoewel het economisch vrijwel de hele westerse wereld en Azië dit jaar weer behoorlijk voor de wind gaat, zijn er in het kielzog van de zicht voortslepende corona pandemie nog genoeg uitdagingen. Sluiting van fabrieken, een gebrek aan logistieke middelen en grondstoffen zorgen al maanden voor een tekort aan chips. Het was al duidelijk dat ook smartphone fabrikanten daar mee te maken hebben, maar die gevolgen zijn nu ook in de wereldwijde verkoopcijfers terug te zien. Die daalden, volgens de analisten van Gartner, het afgelopen kwartaal (Q3 2021) met een kleine zeven procent, vergeleken met een jaar eerder.
Volgens Gartner hebben de smartphone fabrikanten door het chiptekort te maken met een beperkte productie. Daardoor lopen de voorraden terug. Bovendien hebben diverse merken de lancering van nieuwe toestellen uitgesteld. Ook dat heeft gevolgen voor de verkoop van toestellen. Al met al kwam het aantal verkochte smartphones in het derde kwartaal uit op 342,3 miljoen toestellen. Een jaar geleden waren dat er nog 366,3 miljoen.
Opvallend is wel dat Gartner zag dat de verkoop van zogenoemde premium – de high end – smartphones, in vergelijking tot vorig jaar, wel steeg. Die stijging komt, kijkend naar de cijfers van Gartner, met name op het conto van Apple. De iPhone maker zag het aantal verkochte toestellen met zo’n 8 miljoen groeien. Ongetwijfeld aangedreven door de komst van de iPhone 13-serie.
Marktleider is en blijft Samsung, al moest de Koreaanse fabrikant wel even slikken. Met 69 miljoen verkochte smartphones werden de aantallen van een jaar geleden, ruim 80 miljoen, bij lange na niet gehaald. Die daling had ook zijn weerslag op het marktaandeel van Samsung. Dat daalde van 22,1 naar 20,2 procent.
Apple mocht zicht aan het einde van het derde kwartaal weer de wereldwijde nummer twee noemen. Het marktaandeel steeg met ruim drie punten naar 14,2 procent. Goed voor 48,4 miljoen verkochte iPhones. Xiaomi, lange tijd de nummer twee van de wereld, is nu de derde smartphone leverancier. Het Chinese merk wist in Q3 bijna 44,5 miljoen smartphones aan de man en vrouw te brengen, goed voor een marktaandeel van 13 procent.
De wereldwijde top vijf wordt wederom gecompleteerd door Oppo en Vivo. Zij het dat de twee merken, vergeleken met vorig jaar, nu wel van plek gewisseld zijn. Vivo is met 36 miljoen verscheepte smartphones (10,5% marktaandeel) nu de nummer vier. Oppo volgt met 33,6 miljoen smartphones (9,8%) vlak daar achter.