Drie keer is scheepsrecht. Een uitdrukking die iedereen wel kent. Voor Vodafone is het te hopen dat dit ook gaat gelden voor het oplossen van de grote (landelijke) storingen die de provider, nu dus al drie keer, in korte tijd getroffen hebben. Vanmiddag was het weer zover. Rond lunchtijd, net na 13u00, regende het online en op social media weer klachten van Vodafone klanten die niet konden bellen en/of geen mobiele internetverbinding meer hadden. Voor de derde keer binnen twee weken.
Vodafone kon niets anders dan bevestigen dat het netwerk van de provider inderdaad weer getroffen was door een algemene storing. Dit betekent dat ook het klantsysteem niet bereikbaar was. Uiteraard was de oorzaak op dat moment nog niet bekend en kon de provider ook geen uitsluitsel geven over hoe lang het zou duren voordat alles weer normaal werkte.
Het is voor de klanten van Vodafone te hopen dat de problemen niet al te lang duren en dat het hierna voorlopig even gedaan is. Natuurlijk, een storing kan altijd optreden, maar drie keer binnen twee weken, is uiteraard te veel van het slechte. Compenseren, als Vodafone daartoe besluit, is nobel, maar een goed werkend netwerk is veel belangrijker.
Op haar klantforum publiceerde de provider het volgende statement. “Op dit moment kan het zijn dat je problemen ervaart met het gebruik van mobiele data en bellen en gebeld worden. Tegelijkertijd zijn ook onze interne klantsystemen niet bereikbaar. Het is dus nu niet mogelijk om je gegevens erbij te pakken of wijzigingen door te voeren. Onze excuses voor het ongemak. We doen er alles aan om dit zo snel mogelijk op te lossen.”.
Op dit moment, rond 16u00, is er nog geen zicht op het einde van de storing, al neemt het aantal klachten over Vodafone op allestoringen wel af, maar dat kan ook ‘berusting’ zijn.
UPDATE (16u30): Tien minuten nadat ik dit schreef verscheen een melding op het klantforum van Vodafone dat de storing opgelost is. Op naar de volgende nu dus maar 😉