Tesla vond het nieuws om te melden dat, twee en een half jaar na de introductie, deze week eindelijk ook het eerste Europese exemplaar van de Model Y in Duitsland afgeleverd is. Dat wil overigens nog niet zeggen dat de Model Y, die volgens het kenteken in de buurt van Kassel gaat rondrijden, ook daadwerkelijk al in Europa geproduceerd is. Nee, dit is een van de 8.000 exemplaren die na een lange bootreis uit China het Europese vasteland bereikt hebben. Deze week worden er in Duitsland nog meer aan hun nieuwe eigenaar overhandigd.
Nu heeft Tesla op zich ook wel een reputatie hoog te houden als het gaat om het later dan beloofd leveren van nieuwe modellen. Onlangs werd ook de komst van de Cybertruck al met een jaar uitgesteld.
Tesla had grootse plannen met de Model Y in Europa. Daarvoor zou een gloednieuwe Gigafactory in de buurt van Berlijn herrijzen. De Duitse plannen van Musk werden echter vanaf het prille begin gedwarsboomd door klachten van milieuorganisaties, omwonenden en de Duitse bureaucratische papierwinkel.
Behalve dat de fabriek gepland is in een natuurgebied, waardoor duizenden bomen moesten wijken, maken activisten zich ook zorgen over de luchtkwaliteit. Tesla wil in de nieuwe fabriek ook accu’s gaan produceren. Een proces waarbij nogal wat giftige stoffen bij vrij kunnen komen. De angst of bezorgdheid zijn dus wel te begrijpen, maar het is nu ook weer niet zo dat Tesla voor het eerst accu’s gaat produceren. De juridische bezwaren zijn met name gericht op de soort vergunning die aan Tesla verleend is. Die zou niet van toepassing zijn op de productie van accu’s, en daarom dus ongeldig zijn, zo claimen de tegenstanders.
Inmiddels lopen de juridische procedures, zo lijkt het althans, langzaam maar zeker op hun eind. Onlangs werd Tesla opnieuw door een rechter in het gelijk gesteld. Echter, de Gigafactory had voor de deze zomer al open gemoeten om de productie van de Model Y ook dit jaar te kunnen starten. De bouw is wel al gestart, dankzij een speciale uitzonderingsvergunning.
Helemaal verrassend is dat overigens niet. Duitsland is nu eenmaal een auto-liefhebbend land wiens economie bovendien voor een groot deel op de auto-industrie drijft. Daarbij komt ook nog eens dat de komst van een autofabriek de nodige werkgelegenheid met zich meebrengt. En dat is in de voormalige DDR-provincie Brandenburg, waar de werkeloosheid ook bijna 31 jaar na het einde van de DDR, gemiddeld nog altijd hoger ligt, meer dan welkom.
En dan nog dit. Aan de overkant van waar Tesla haar Gigafactory bouwt ligt ook al een groot logistiek centrum van supermarktketen Edeka. Het is dus zeker niet zo dat Tesla de eerste is die het natuurgebied van Grünheide, dat grenst aan het Müggelspree-Löcknitser Wald und Seengebiet en pal aan de Autobahn 10 ligt, uitgekozen heeft.