10.01.2022
Automotive

De Volvo C40 Recharge is klaar voor de toekomst

By: Jeroen de Hooge

BlogAutomotive

De toekomst van Volvo is elektrisch. En de nieuwe Volvo C40 Recharge is een nieuwe stap naar een emissievrije toekomst. De C40 Recharge beschikt over alle voordelen van een SUV, maar dan met een wat lager en strakker design. Het model is gebaseerd op het CMA-voertuigplatform en is het eerste Volvo-model dat als puur elektrisch is ontworpen.

De komende jaren worden er uiteraard meerdere elektrische modellen op de markt geïntroduceerd. Het doel is dat die in 2025 al 50 procent van de wereldwijde verkoop voor hun rekening nemen, in de aanloop naar een volledig elektrisch modellengamma in 2030.

Online bestellen

Tegelijkertijd markeert de C40 Recharge een nieuw hoogtepunt in de verkoopstrategie van Volvo. Het model is alleen online – vanuit huis of in de dichtstbijzijnde Volvo showroom – te bestellen via de website van volvocars.

Klanten kunnen nu dus ook thuis vanuit hun luie stoel bestellen. In lijn met de ambitie om de complexiteit van het modellenportfolio wat te verminderen en ook beter te focussen op aantrekkelijke voorgeselecteerde varianten, heeft Volvo het consumentenaanbod van de C40 Recharge drastisch vereenvoudigd. Bij aanschaf is het handige Care Package altijd inbegrepen. Dit omvat onder meer onderhoud, garantie, pechhulp en thuislaadopties waar beschikbaar.

Echte crossover

De nieuwe C40 Recharge is een echte crossover; de auto biedt alle voordelen van een SUV, maar dan met een lagere, slankere vormgeving. De achterzijde heeft een opvallend design dat perfect past bij de lagere daklijn, terwijl de voorzijde wordt gekenmerkt door het nieuwe gezicht van elektrische Volvo’s en de koplampen met ultramoderne pixeltechnologie. Inzittenden genieten van de hogere zitpositie waaraan veel Volvo-rijders de voorkeur geven. Het interieur is samen te stellen in een aantal verschillende kleuren en uitvoeringen. De C40 Recharge heeft tevens het eerste Volvo-interieur dat volledig vrij is van dierlijk leder.

Net als de volledig elektrische XC40 Recharge-modellen wordt de C40 Recharge geleverd met een van de beste infotainmentsystemen op de markt, gezamenlijk ontwikkeld met Google. Het is gebaseerd op het Android-besturingssysteem met ingebouwde Google-apps en -services, zoals Google Assistant, Google Maps en Google Play. Ongelimiteerde data zorgt voor superieure connectiviteit, terwijl de C40 Recharge ook software-updates ‘over the air’ ontvangt. Hiermee blijft de auto zich verbeteren nadat die de fabriek heeft verlaten.

Twee elektromotoren

De C40 Recharge wordt aangedreven door twee elektromotoren, waarvan een op de vooras en een op de achteras is gemonteerd. De motoren worden gevoed door een 78 kWh-batterij die bij een snellader in minder dan 40 minuten van 10 tot 80 procent is op te laden. De vastgestelde actieradius bedraagt 442 tot 444 kilometer (WLTP).

Volvo_C40_172
Volvo_C40_172
Volvo_C40_182
Volvo_C40_182
c40-rev2
c40-rev2

Productie in Gent

De productie van de Volvo C40 Recharge gebeurt vanuit de fabriek in het Belgische Gent. De fabriek waar alle geeletrificeerde modellen van de band rollen. Van het eerste boutje tot aan het moment dat de Volvo de band afloopt neemt zo’n 32 à 33 uur in beslag.

De fabriek in Gent is een van de grootste van Volvo Cars en speelt een belangrijke rol in de transitie naar volledige elektrificatie. Volvo hanteert een van de meest ambitieuze elektrificatiestrategieën in de auto-industrie en wil in 2030 alleen nog volledig elektrische auto’s verkopen. Ook wil het in 2040 een klimaatneutraal bedrijf zijn.

De productiecapaciteit van de fabriek in Gent wordt aanzienlijk vergroot tot 135.000 eenheden per jaar. Volvo verwacht dat de volledig elektrische modellen in 2022 meer dan de helft van het productievolume in Gent voor hun rekening nemen. Behalve de C40 Recharge worden in Gent ook alle XC40 varianten geproduceerd, waaronder Volvo’s eerste volledig elektrische Recharge uitvoeringen van de populaire, compacte SUV.

Connectiviteit

De C40 Recharge wordt geleverd met een van de beste infotainmentsystemen op de markt, gezamenlijk ontwikkeld met Google. Het is gebaseerd op het Android-besturingssysteem met ingebouwde Google-apps en -services, zoals Google Assistant, GoogleMaps en Google Play. En hier kunnen in de toekomst ook apps van derden toegevoegd worden.

De ongelimiteerde data zorgt voor superieure connectiviteit, terwijl de C40 Recharge ook software-updates ‘over the air’ ontvangt. Hiermee blijft de auto zich verbeteren nadat die de fabriek heeft verlaten.

volvo-google
volvo-google
Volvo-fabriek-gent-C40
Volvo-fabriek-gent-C40
volvo-fabriek-gent
volvo-fabriek-gent

Vrij van leder

Volvo zet zich met de volledig elektrisch aangedreven modellen ook in voor het welzijn van dieren. Vanaf de nieuwe Volvo C40 Recharge zijn daarom voortaan alle nieuwe, volledig elektrische Volvo-modellen vrij van leder.

In het verlengde van het streven om geen leder meer toe te passen in nieuwe modellen, zoekt Volvo ook naar hoogwaardige en duurzame materialen ter vervanging van de vele materialen die nu worden toegepast in de auto-industrie. De doelstelling is dat in 2025 al 25% van de materialen waaruit nieuwe Volvo’s worden gemaakt, bestaat uit gerecyclede en/of biologische grondstoffen. Tegen 2040 wil merk volledig circulair produceren. Als onderdeel van het klimaatbewuste beleid wil de Volvo dat ook al zijn toeleveranciers, zowel van materialen als grondstoffen, vanaf 2025 en liever eerder gebruikmaken van 100 procent duurzame energie.

Volvo wil zijn klanten alternatieven bieden voor lederen interieurbekleding, zoals hoogwaardige duurzame materialen gemaakt van biologische en gerecyclede grondstoffen. Bijvoorbeeld Nordico, een nieuw textielsoort voor het bekleden van auto-interieurs. Het is ontwikkeld door Volvo Cars en bestaat uit gerecycled materiaal van PET-flessen, natuurlijke grondstoffen uit de duurzame bossen in Zweden en Finland en gerecyclede kurken uit de wijnindustrie. Daarmee bepaalt Volvo Cars de norm voor premium interieurdesign en past het Nordico toe in de volgende generatie Volvo-modellen.

Het besluit om geen leder meer toe te passen in nieuwe Volvo-modellen is ook ingegeven door zorgen over de negatieve impact van veehouderij op het milieu, onder meer door ontbossing. De veestapel is naar schatting verantwoordelijk voor ongeveer 14 procent van de wereldwijde uitstoot van broeikasgassen door menselijke activiteit – het merendeel daarvan is afkomstig van de veehouderij.

<i>Het ledervrije interieur.</i>
Het ledervrije interieur.

Veganistisch interieur

Volvo wil ook het gebruik van restproducten van de verwerking van vee reduceren. Die worden normaliter veelal gebruikt in de productie van plastic, rubber, smeermiddelen en lijm – zowel als ingrediënt van het materiaal als chemisch bestanddeel voor de behandeling van het materiaal voor productie. Volvo neemt deze stap omdat het gelooft dat het stoppen met het gebruik van leder weliswaar een stap in de goede richting is, maar dat het niet genoeg is om het auto-interieur ook veganistisch te maken.

Share this post