Op dit moment beheersen elektrische auto’s het nieuws in de autowereld. Zijn ze niet volledig elektrisch dan zijn ze wel hybride, al of niet met een stekker. Vermenigvuldig dit nieuws met de gasprijs en brandstofkosten voor auto’s en je zit middenin een van de grote discussies en trends van deze tijd: duurzaamheid. We moeten zuiniger omgaan met energie en op zoek gaan naar goedkopere en alternatieve mogelijkheden.
Maar goed, een stekker aan je auto is dus energiezuiniger, zeker als je ook nog eens zonnepanelen op je dak laat leggen. Maar vreemd genoeg hebben we dan weer ineens een stekker aan onze fiets. Het is eigenlijk de omgekeerde wereld want tijdens het fietsen leveren we gezonde energie die we dus liever inruilen voor een elektrische aandrijving (trapondersteuning). En de energie daarvoor moet weer ergens vandaan komen.
Volgens meerdere informatiebronnen zouden er tussen de 400 en 500 duizend mensen een pleziervaartuig hebben in Nederland. Dat zijn er dus iets meer dan een paar. De meeste hiervan varen op benzine, het leeuwendeel van de klassiekers dieselen. Zo’n 3% van de totale vloot zou inmiddels een elektrische of hybride aandrijving hebben. Dat is nog maar bar weinig. De gemiddelde levensduur, en leeftijd, van een boot ligt echter aanzienlijk hoger als die van een auto. Dat betekent dat mensen ook op het water dus ook niet zo maar even overstappen op een schoner alternatief, voor het gemak noemen we die boten dan ook maar EV (Elektrisch Vaartuig).
Duurzaamheid is een hot topic. Daarom is het nu misschien wel het geschikte moment om ook op het water eens te komen met een revolutionaire oplossing. Want, is er al zoiets als een Tesla op het water? Een boot die alle andere ontwerpen en concepten doet verbleken. De tijd is er rijp voor en dat moeten ze ook in Zweden hebben gedacht.
De Candela C-8, bedacht en ontwikkeld door een Zweeds technologiebedrijf in Lidingö, is een regelrechte wereldhit. Het concept is revolutionair en verrassend in veel opzichten. Het klinkt een beetje raar als je stelt dat de Candele C-8 eigenlijk niet vaart maar vliegt boven het water. Een soort vliegende boot dus, maar dan net anders.
Het idee en ontwerp komt voort uit de missie van het Zweedse Candela dat zich als doel heeft gesteld om de overgang naar fossiele en brandstof vrije meren en oceanen een boost te geven. De voorganger van de Candela C-8 was de C-7, ook al een sensatie bij de introductie. De Candela C-7 (2019) was de eerste elektrische draagvleugelboot die in een serieproductie werd ontwikkeld.
Het nieuwe concept de Candela C-8 heeft voor een een elektrische boot een ongekend grote actieradius, is bloedje snel en maakt om zich voort te bewegen gebruik van draagvleugels en een door Candela’s volledig nieuw ontwikkelde Candela C-POD motor. De draagvleugels zorgen ervoor dat de boot tot 95% minder energie nodig heeft om zich te verplaatsen. De 8,5 meter lange C-8 is dankzij de elektrische aandrijving tevens onderhoudsvrij.
Helaas hangt aan het revolutionaire concept van de Candela C-8 nog wel een torenhoog prijskaartje van rond de 300.000 euro. Bij dit soort research is dat overigens wel normaal. Waarschijnlijk gaat het bedrijf vol door met de ontwikkeling van dit concept en staat er een licentienemer voor de techniek op die in staat is om tegen veel lagere kosten dit soort boten te bouwen voor de massa. Hoe mooi zou het zijn als we ook op het water aanzienlijk duurzamer om gaan met de natuur.
De fabrikant wil jaarlijks 400 eenheden produceren. De boeken hiervoor zijn al een paar maanden open. Er zouden inmiddels al meer dan 100 liefhebbers voor deze spectaculaire boot zich hebben ingeschreven.