Alfa Romeo Tonale: La Metamorfosi, in het Italiaans klinkt het als muziek. In het Nederlands spreken we over de metamorfose van een van de mooiste automerken uit de geschiedenis. Alfa Romeo staat synoniem voor alles wat Italië is, synoniem voor emotie en pure beleving. Er zijn maar weinig echte autoliefhebbers wiens hart niet sneller gaat kloppen bij het zien van een Alfa Romeo, of je nu een Alfisti bent of niet.
Automerken struikelen over de grote veranderingen in de auto-industrie. Is het definitief over voor diesels, kiezen we eerst voor hybrid en/of voor een plug-in hybrid of komen we gelijk met een honderd procent elektrische versie. Alfa Romeo heeft in iedere geval een duidelijke keuze gemaakt want de Tonale is in alles een echte Alfa Romeo ongeacht wat voor versie je gaat kiezen.
Maar terug naar die metamorfose. Als je duikt in historie van het merk is de Tonale een soort beeldenstorm. Het nieuwe model staat voor een vorm van extreme verandering, vreemd genoeg met een vrijwel onzichtbare wereldprimeur. De Alfa Romeo Tonale is de eerste auto met een digitaal NFT-certificaat (non-fungible token) wat is gebaseerd op blockchain-technologie. Dit certificeert de auto bij aankoop, waarna het certificaat zich verder ontwikkelt tijdens het gebruik en de verdere levenscyclus van de auto, met grote voordelen voor de restwaarde.
De Tonale heeft een nieuw infotainmentsysteem, integratie van Amazon Alexa, wireless Android Auto en Apple CarPlay, 22.5 inch aan beeldschermen en kan autonoom rijden op niveau 2. De Alexa-integratie biedt ook een intuïtieve spraakassistent en een beveiligde bezorgservice waarmee je als eigenaar de Tonale kunt selecteren als locatie voor het afleveren van pakketten. Of deze optie ook in Nederland en België gaat werken in nog niet bekend.
Verder krijgt hij twee niveaus van elektrificatie, hybrid en een plug-in hybrid Q4. De nieuwe Alfa Romeo heeft een nieuw 48-volt hybride-aandrijfsysteem dat de wielen aandrijft, ook als de verbrandingsmotor is uitgeschakeld. De Tonale plug-in hybrid Q4 met vierwielaandrijving heeft haalt volledig opgeladen max. 80 kilometer (WLTP stadscyclus). Hoeveel km’s dat werkelijk oplevert hangt af van heel veel omstandigheden.
De Alfa Romeo Tonale heeft met een lengte van 4.53 meter, breedte van 1.84 meter en een hoogte van 1.6 meter redelijk compacte afmetingen. Het kenmerkende Italiaanse design die typisch is voor Alfa Romeo geeft deze Tonale een lifestyle achtige uitstraling die deels wordt versterkt door het trendy groen (grote foto). Je hebt maar weinig verbeelding nodig om direct te zien dat dit een Alfa Romeo is. De 5-gaats lichtmetalen velgen en het centraal geplaatste Alfa Romeo ‘Scudetto’-schild zijn slechts een bevestiging. De nieuwe Full-LED Adaptive Matrix 3+3 koplampen (met welcome and goodbye-functie) verwijzen weer naar de SZ Zagato en Proteo conceptcar.
De achterlichten hebben eenzelfde design als de koplampen en vormen een sinuscurve die zich volledig om de achterzijde van de auto wikkelt. Verder heeft de Tonale een speciaal gevormde achterruit die een eerbetoon is aan de 8C Competizione.
De nieuwe Alfa Romeo Tonale is ruim voorzien van hedendaagse technologie die met name in dienst staat van veiligheid en comfort. De Tonale kan daarom autonoom rijden op niveau 2 dankzij het nieuwe Advanced Driver Assistance Systems (ADAS). De auto beschikt over een groot aantal belangrijke rij-assistentiesystemen waaronder Intelligent Adaptive Cruise Control (IACC), Lane Centering (LC) en Traffic Jam Assist. De Tonale is ook uitgerust met Autonomous Emergency Braking om de bestuurder te waarschuwen voor een dreigende botsing. Andere technologieën zijn Drowsy Driver Detection die waarschuwt als vermoeidheid bij de bestuurder wordt gedetecteerd, Blind Spot Detection, Rear Cross Path Detection en een 360° camera met hoge resolutie en dynamische rasters.
Het interieur toont duidelijk overeenkomsten met dat van de Giulia en Stelvio. De rode accenten op de foto’s geven wel een wat vertekend beeld en komen deels door de rode verlichting tijdens de opnames. Het dashboard is echter volledig anders met een digitaal 12,3-inch scherm, een 10,25-inch touchscreen en een multitasking-interface waarop vrijwel alles in één oogopslag te zien is. Je kunt wat dat betreft wel spreken van style doorbraak t.o.v. het klassiek Alfa Romeo interieur. Het past echter wel bij de eerder genoemde metamorfose. De orderboeken zijn dus nog niet open (ook de prijs is nog niet bekend). Hopelijk kunnen we in het voorjaar de Tonale verder gaan verkennen met een eerste rij-impressie.