31.03.2021
Social Media

Google geeft geld aan Europees fonds voor bestrijding nepnieuws

By: Floyd Aanen

BlogSocial Media

Google trekt de portemonnee en draagt 25 miljoen euro bij aan het nieuw opgerichte Europese Media- en Informatiefonds om nepnieuws te bestrijden, schrijft Reuters.

Onder andere de coronacrisis en de verkiezingen in zowel Amerika als in ons eigen land zorgden voor een enorme piek in verkeerde informatie. Veel mensen gaven de sociale media de schuld omdat daar iedereen maar mag zeggen wat hij denkt of wil. Ook omdat ze niet proactiever waren in het aanpakken van het probleem, terwijl toezichthouders hebben aangegeven dat ze actie zouden kunnen ondernemen via hardhandige beperkingen.

Europees Media- en Informatie Fonds

Het Europees Media- en Informatie Fonds is een nieuw fonds. Pas vorige week lanceerde de Calouste Gulbenkian Foundation en het European University Institute het fonds. Het doel is om onderzoekers, factcheckers, non-profitorganisaties en andere op het openbaar belang gerichte instanties in te schakelen om te helpen in de strijd tegen nepnieuws.

“Tijdens het navigeren door de onzekerheid en uitdagingen van het afgelopen jaar, is het belangrijker dan ooit gebleken dat mensen toegang hebben tot nauwkeurige informatie en feiten uit fictie kunnen sorteren”, zegt Matt Brittin van Google.

Het fonds heeft een looptijd van vijf jaar. De European Digital Media Observatory, een project van de Europese Commissie dat vorig jaar is opgezet en waarvan de leden bestaan uit factcheckers en academische onderzoekers, zal de projecten evalueren en selecteren.

[foto: Rajeshwar Bachu on Unsplash]

Share this post