09.03.2021
Social Media

Test in India met Instagram Reels in nieuwsfeed op Facebook

By: Floyd Aanen

BlogSocial Media

Facebook is een functie aan het testen op Instagram waarmee sommige creators van content in India Reels op hun Facebook-accounts kunnen delen.

In de test hebben sommige Indiase gebruikers die de 30 seconden lange Reels op Instagram maken, de mogelijkheid om ze op Facebook te laten promoten.

Facebook wil meer doen met Instagram Reels

Facebook is eigenaar van Instagram en ze willen die twee platformen steeds meer met elkaar laten ‘praten’. “In India testen we de mogelijkheid voor Instagram-videomakers om ervoor te kiezen hun Reels op Facebook te laten aanbevelen … videomakers kunnen een nieuw publiek bereiken en mensen kunnen leukere content maken en ontdekken,” vertelde een woordvoerster van Facebook aan Reuters.

De Reels van Instagram is de tegenhanger van de filmpjes op TikTok. Het is erg populair voor gebruikers om korte speciaal voor smartphone gemaakte video’s te kunnen opnemen en speciale effecten en soundtracks uit een muziekbibliotheek te kunnen toevoegen.

Het succes van TikTok heeft veel sociale-mediabedrijven ertoe aangezet om korte-videoservices aan hun platforms toe te voegen.

Hoe werkt Reels?

Met Reels maak je filmpjes van maximaal 15 seconden, waar je allerlei toffe extra’s aan toe kunt voegen, zoals muziek, filters, timers en AR-effecten. De muziekbibliotheek van Instagram is behoorlijk uitgebreid, maar eigen audio toevoegen kan ook. Als je aan 15 seconden niet genoeg hebt koppel je 2 of meer video’s aan elkaar.

Reels hebben een apart tabblad gekregen op je profiel, naast foto’s en IGTV. Daar vind je alle video’s van jezelf of een andere gebruiker terug. Uniek aan Reels ten opzichte van stories is dat je ze terugvindt tussen je andere posts als je dat wilt of ervoor kunt kiezen om ze als story te tonen. In het laatste geval verdwijnen ze automatisch na 24 uur.

[foto: Alexander Shatov on Unsplash]

Share this post